Een blog banner voor een blog over Lokale SEO.

Auteur:

Dinand Bosch

Gepubliceerd op:

januari 25, 2024

Interessant? Deel dit:

3,6 min read|701 words|

Google veranderd veel en word steeds slimmer. Ook als je gebruik maakt van Lokale SEO zal er veel veranderen. Ik leg je precies uit waar je op moet letten en geef je de beste lokale SEO tips.

Wat is Lokale SEO? 

We hebben in eerder blog al uitvoerig besproken wat Lokale SEO inhoudt en hoe je dit kunt toepassen. Echter, om het kort samen te vatten in deze blog: Lokale SEO, ook bekend als local SEO, is het proces van optimalisatie voor zoekwoorden met een lokale zoekintentie

lokale seo tips

In de afbeelding zie je hoe lokale SEO eruit ziet in de SERP (zoekresultatenpagina), maar hoe zorg je er nou zelf voor dat je hoger zal ranken op resultaten met een lokale zoekintentie?

Stel dat je schoenen verkoopt, normaal probeer je bijvoorbeeld te ranken op “hoge kwaliteit schoenen” 

Op deze manier krijg je ook verkeer op je website met mensen die helemaal niet in de buurt wonen van jouw winkel. 

Om daarop in te spelen kan je mensen naar jouw website trekken die een lokale zoekintentie hadden. Als je in Almere gevestigd bent, optimaliseer voor en rank dan bijvoorbeeld op “hoge kwaliteit schoenen Almere” 

Hierdoor zal je meer bezoekers op jouw website krijgen die daadwerkelijk ook naar de winkel toe zullen komen, omdat ze in de buurt wonen.

1. Openingstijden hebben impact op jouw lokale ranking. 

Joy Hawkins gaf tijdens een webinar aan dat ze behoorlijke verschuivingen zag in de lokale rankings gebaseerd op of de bedrijven open of dicht waren op het moment van het opzoeken. 

Wat houdt dat dan precies in?

Dat als een bedrijf aangeeft langer open te zijn dan concurrenten, dat dit positief kan uitpakken voor de rankings in google.

Als dit geen bug of fout is van Google, dan is dit inderdaad een nieuwe lokale SEO factor. 

Wat betekent dit: 

• Eigenaren van bedrijven zullen hun openingstijden misschien eerder op 24/7 instellen, zodat hun rankings niet worden geraakt op basis van openingstijden. Persoonlijk zou ik dit niet aanraden, omdat klanten negatieve reviews zullen achterlaten als je aangeeft dat je 24/7 open bent terwijl dat helemaal niet klopt. Die negatieve reviews hebben weer een negatief effect op jouw rankings. 

• Wat je wel kan doen is kijken naar de openingstijden van jouw concurrenten. Probeer jouw openingstijden iets aan te passen zodat jij open bent wanneer je concurrenten gesloten zijn, zodat je ook beter gaat ranken. 

2. Het small business kenmerk 

Heb je een (nog) opkomend bedrijf? Dan is dit wel erg interessant: Google kondigde aan dat ze een small business kenmerk zullen toevoegen aan kleine bedrijven. 

Je kan nu dus zelf aangeven aan Google dat je een klein/nog opkomend bedrijf bent, wat mij betreft een goede toevoeging.

Dit is een stap die Google neemt om de zoekresultaten nog meer te lokaliseren. 

Waarom is dit belangrijk? 

Consumenten zijn vaak geneigd om eerder kleine/lokale bedrijven te supporten dan hele grote gevestigde bedrijven. Door hier gebruik van te maken zal je dus meer opvallen bij mensen in de buurt. 

Small business kenmerk voor Lokale SEO tips

Je kan het small business kenmerk zelf toevoegen, in sommige gevallen voegt Google het zelf toe. Het kenmerk verschijnt in de zoekresultatenpagina, Maps en zelf bij de productpagina van Google. 

3. Een verandering in de lokale ads 

Lokale advertenties worden steeds belangrijker, omdat steeds meer zoekresultaten een lokale intentie hebben natuurlijk.

En ook in de lokale advertenties veranderd er dus veel. Op de desktop worden er nu 2 advertenties laten zien in plaats van 3. Op mobiel worden er nu ongeveer 50% van de tijd maar 3 advertenties laten zien. 

De laatste tijd veranderd Google heel vaak het aantal advertenties dat ze laten zien. 

Hierdoor is het lastiger voor adverteerders om dominant te blijven in de advertenties. Het is dan makkelijker voor anderen om te concurreren in de advertenties. 

Google verdient hiermee meer geld – wat een verassing 😉 

Conclusie 

Er zal veel veranderen voor Lokale SEO in 2024. Dit zijn tot nu toe de belangrijkste ontwikkelingen, houd er dus rekening mee en gebruik deze lokale SEO tips.

Bekijk ook ons andere blog voor de beste SEO trends in 2024

Heb je verder nog vragen? Neem gerust even contact met ons op. 

Succes!

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Blog inhoud:
Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!