9 soorten backlinks voor linkbuilding met SEO

Auteur:

Growth

Gepubliceerd op:

december 11, 2022

Interessant? Deel dit:

10,3 min read|2058 words|

Backlinks behoren tot de meest gebruikte termen in zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van backlinks vanaf gerenommeerde en gezaghebbende websites speelt een belangrijke rol in het algoritme van Google. Ze kunnen de beslissende factor zijn of een website stijgt of daalt in de zoekresultaten van Google.

Backlinks worden ook wel inkomende links of eenrichtings links genoemd. Deze links zijn aanklikbaar en maken het mogelijk om van de ene website naar de pagina van een andere te navigeren. Google en andere grote zoekmachines denken dat backlinks de kwaliteit en kwantiteit van uw website sterk beïnvloeden. De pagina’s met backlinks hebben meer kans op goede organische zoekmachine rankings omdat ze vol staan met meer relevante informatie die hun webpagina’s en websites van goed verkeer voorzien.

Wat zijn Backlinks?

Backlinks worden beschouwd als stemmen voor je website ten opzichte van andere websites. Veel stemmen vertellen zoekmachines dat dit stuk inhoud de moeite van het lezen waard, geloofwaardig en nuttig is.

Hoe meer stemmen u heeft, hoe hoger uw site zal scoren in Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines. Het opnemen van backlinks in het algoritme van een zoekmachine is een oud concept. Het oorspronkelijke algoritme van Google, de PageRank, was gebaseerd op backlinks. Google heeft later echter verschillende wijzigingen aangebracht in zijn algoritme. 

Backlinks zijn nog steeds een belangrijke ranking factor. Backlinks worden nog steeds beschouwd als een van Google’s drie meest noodzakelijke ranking factoren voor zoekmachines, samen met ‘content’ en ‘rankbrain’.

Backlinks zijn niet allemaal gelijk. Backlinks van hoge kwaliteit worden beheerd om een hogere rang te krijgen in de SERPs. Eén enkele backlink van topkwaliteit kan het beter doen dan 100 backlinks van lage kwaliteit. Het blijkt dat backlinks van hoge kwaliteit dezelfde kenmerken vertonen.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Nu je het antwoord weet op de vraag: Wat zijn backlinks? Is het cruciaal om te begrijpen waarom ze belangrijk zijn voordat u ze meeneemt in uw optimalisatie strategie. 

Backlinks dienen als waardevolle stemmen van andere websites die de zoekmachines vertellen dat uw inhoud geloofwaardig en nuttig is.

Dus, hoe hoger het aantal van deze “stemmen” dat u beheert, hoe hoger uw site zal scoren in Google en andere zoekmachines.

Websites met meer backlinks scoren hoger in Google

Het concept van het gebruik van links is niet nieuw. Het bestaat al sinds de oprichting van Google’s oorspronkelijke algoritme, PageRank. Ondanks verschillende jaren en ontelbare wijzigingen die in die jaren aan het algoritme werden aangebracht, blijven backlinks hun belang behouden als belangrijk ranking signaal.

Google bevestigt ook dat backlinks tot hun drie meest cruciale ranking factoren voor zoekmachine optimalisatie hoort. 

Het is een signaal aan Google dat andere bedrijven instaan voor uw inhoud. Wanneer verschillende websites naar een bepaalde website/pagina linken, weten zoekmachines dat de pagina/website het waard is om naar te linken en op een SERP te verschijnen. Backlinks verdienen kan dus een positieve invloed hebben op de ranking of zichtbaarheid van uw website.

9 beste soorten backlinks.

Afhankelijk van de websites zijn er acht verschillende soorten backlinks met verschillende niveaus van belang. Deze acht backlinks helpen je bij het maken van je linkbuilding plannen voor het werven van top links die je SEO ten goede komen.

1. Redactionele backlinks.

Redactionele beschrijvingen met een link naar uw site en ingebed in relevant materiaal van hoge kwaliteit zijn de perfecte backlink.

Als algemene regel geldt dat redactionele backlinks worden gevormd wanneer uw inhoud (zoals een artikel of infographic) wordt genoemd als de bron van bepaalde informatie, een vertegenwoordiger van een bedrijf wordt geciteerd, of wanneer uw site is opgenomen in een link roundup over een bepaald onderwerp.

Om redactionele backlinks te verwerven, genereert u altijd duurzame inhoud die uw positie als thought leader bevestigt, waardoor uw site en merk een go-to bestemming worden voor interviews en expertise in de sector. Maak gemakkelijk te delen en boeiende inhoud die het potentieel heeft om viraal te gaan.

Gebruik SEO-tools die in staat zijn hete sleutelwoorden en onderwerpen te identificeren die rivalen beheersen, maar uw site nog niet heeft aangepakt.

2. Backlinks van gastbloggen.

Wanneer u gastartikelen naar gevestigde websites stuurt, is het vaak haalbaar om een redactionele hyperlink naar uw site toe te voegen. Gastbloggen moet een groot onderdeel zijn van bijna elk SEO-plan. U moet proberen sites van hoge kwaliteit te vinden voor deze mogelijkheden.

3. Backlinks in bedrijfsprofielen.

Wanneer u digitale profielen opzet voor uw bedrijf op websites met bedrijfsvermeldingen, sociale netwerken, branche gidsen en beoordelingssites, hebt u bijna altijd de mogelijkheid om een link naar uw website (of een paar) te plaatsen. Zoekmachines zien deze vermeldingen als bewijs dat een site al lang bestaat. Hier lees je het belang van backlinks voor je bedrijf.

4. Backlinks van webinars.

Webinars (en hun opnames) bieden nuttige informatie voor sites om naar te linken. Websites plaatsen vaak webinars op hun pagina’s om naar uw bedrijf te linken en te vermelden wat uw bedrijf doet. U kunt deze backlinks verkrijgen door strategieën te gebruiken die vergelijkbaar zijn met die voor blog promotie. Uw webinar kan een bron zijn voor de websites waarop u zich richt voor gastbloggen.

5. Gratis Tool Backlinks.

Het gratis weggeven van een geweldige tool is een andere effectieve manier om zowel aandacht als backlinks te krijgen, die een belangrijke en langdurige invloed hebben op SEO. Dat kan een eenvoudig maar nuttig item zijn, zoals een kostencalculator die nuttig is voor mensen in uw bedrijf, of het weggeven van een gratis versie van een commerciële app. Om backlinks te genereren, market je de tool bij sites die een vergelijkbaar lezerspubliek hebben als de jouwe (gebruik SEO-tools zoals Ubersuggest om ze te vinden) en de sites waarop je gastschrijver zich richt.

6. Backlinks voor erkenning.

Wanneer een bedrijf een gift doet, een vertegenwoordiger laat spreken of een industrie-evenement steunt, enz., tonen sites vaak erkenningen. U kunt de bron van de backlinks van uw rivaal bepalen en u helpen een strategie te maken om de erkenning van uw website te krijgen met behulp van deze acknowledgment backlinks.

7. Gastpost Bio Links.

Als een site die gastbloggen verwelkomt geen backlinks in het artikel toestaat, zal het ze bijna altijd toestaan in het bio gedeelte van de auteur. Het maakt niet uit dat deze backlinks niet gekoppeld zijn aan redactionele inhoud. Ze hebben nog steeds invloed op SEO omdat gasten vaak backlinks plaatsen naar websites met meer kijkers. Ze weten waar andere mensen naartoe gaan om blogs en artikelen te lezen, en recepten te vinden. 

8. Badge / Keurmerk Backlinks.

Het creëren van een badge die aan andere bedrijven wordt toegekend als erkenning voor hun positie of prestaties op een bepaalde manier is een briljante aanpak voor het creëren van backlinks en moet worden overwogen. Wanneer dergelijke sites het embleem trots op hun websites tonen, krijgt u een link terug naar uw website. Nogmaals, u zult SEO-tools willen gebruiken om websites te identificeren met een publiek dat vergelijkbaar is met dat van u om potentiële doelen voor uw badge programma te identificeren.

9. Commentaar Backlinks.

Wanneer u commentaar geeft op een blogartikel, mag u normaal gesproken een link naar uw website geven. Spammers maken hier vaak misbruik van, waardoor slechte links kunnen ontstaan. Als mensen echter echte commentaren achterlaten op blog stukken van hoge kwaliteit, kan het delen van links u helpen het verkeer naar uw site te stimuleren en de bekendheid van uw merk te vergroten.

Welke soorten backlinks moet u vermijden?

1. Betaalde links.

Zoekmachines kijken naar de waarde van uw site op basis van hoe goed hij wordt gewaardeerd door andere echte en verdiende sites. Google zegt dat het kopen en verkopen van links de zoekresultaten van een site negatief kan beïnvloeden. Je krijgt niet waar je voor betaalt als je links koopt om een SEO-voordeel te krijgen.

2. Backlinks in persberichten die niet nieuwswaardig zijn

Persberichten maken om backlinks te krijgen is geen goede zaak. Het kan uw SEO ruïneren omdat deze praktijk wordt beschouwd als het creëren van spam. Websitebezoekers haten het om gespamd te worden door dergelijke backlinks.

3. Laagwaardige of irrelevante directory links.

Het is misschien niet goed voor uw SEO als u profielen opzet in directory’s die niet vertrouwd of goed aangeschreven staan (of als ze niet relevant zijn voor uw bedrijf). Ze worden ook beschouwd als spam, en veel websitebezoekers verafschuwen ze.

4. Laagwaardige Forum Backlinks.

Forum postings van een merk, vooral die met hyperlinks, moeten beperkt blijven tot forums van hoge kwaliteit en echte gesprekken. Mensen die proberen om deze plaatsen te spammen met links krijgen misschien niet de resultaten die ze willen.

Welke soorten backlinks zijn waardevol?

Onder de verschillende soorten backlinks hebben sommige meer waarde dan andere. Met andere woorden, men moet zich richten op kwalitatieve backlinks. Een kwalitatieve backlink is krachtiger dan duizenden backlinks van lage kwaliteit. Hieronder volgen enkele voorbeelden van soorten backlinks die waardevol zijn:  

Backlinks afkomstig van betrouwbare, gezaghebbende websites

Het concept Domain Authority (DA) is van toepassing op websites, zodat sites met meer autoriteit meer waardevolle links naar uw site kunnen doorgeven (via een link).

Je zult een boost in je organische zoekmachine verkeer kunnen merken zodra je een backlink krijgt van een website met een hoge domein autoriteit. 

Hoewel deze links moeilijk te krijgen zijn, zijn ze het zeker waard. 

De ankertekst van de link bevat uw doel zoekwoorden.

Een ankertekst is het tekstgedeelte van een link dat het publiek zal lezen. Links met ankerteksten die uw doel zoekwoord bevatten, kunnen dus belangrijk zijn voor uw groei. Volgens Ahrefs is er een goede correlatie tussen ankerteksten met trefwoorden en hogere rankings voor dat trefwoord.

Het is belangrijk te begrijpen dat overdrijven met ankerteksten die rijk zijn aan trefwoorden de actie van de Google-filter in Google Penguin kan stimuleren. Die filtert websites die gebruik maken van black hat-linkbuilding strategieën. Juist om deze reden is het belangrijk om een goed zoekwoorden onderzoek te doen voor je met SEO en linkbuilding begint.

Een relevante site linkt naar die van jou.

De bots van Google zijn slimmer dan u denkt. Dus wanneer een website naar een andere linkt, controleren ze of de twee sites gerelateerd zijn. Stel dat je een artikel hebt gepubliceerd over de beste universiteiten in de VS. Google zal links van sites over onderwijs, universiteiten en beurzen eerder waarderen dan sites over fitness, gezondheid ziektes of vissen. 

Een “Dofollow”-link.

Zoekmachines, waaronder Google, negeren links met de “nofollow” tag. Hoewel de meeste links dofollow tags hebben, zijn enkele voorbeelden van links uit de bronnen die meestal nofollow zijn:

  • Blog reacties
  • Betaalde advertenties 
  • Persberichten

Een “Nofollow” link.

Links van een domein dat nog niet eerder naar u heeft gelinkt 

Stel dat u een link krijgt van website X. Laten we dan zeggen dat website X opnieuw naar u linkt. Zullen de tweede, derde en vierde link even krachtig blijven als de eerste? 

Nee.

Links van hetzelfde domein leveren steeds minder op. Het is dus beter om tien links van 10 verschillende websites te krijgen in plaats van 100 links van dezelfde website. 

Maak dus gebruik van de kracht van een combinatie van de juiste soorten backlinks en zie uw site groeien. 

Veelgestelde vragen over backlinks.

1. Wat is een voorbeeld van een backlink?

Backlinks zijn hyperlinks van de ene webpagina naar de andere. Als een andere website verbinding maakt met de uwe, krijgt u een backlink van hen. In het geval dat u verbinding maakt met een andere website, voorziet u hen van een backlink.

2. Hoeveel backlinks per maand zijn goed voor SEO?

In het algemeen is een cijfer van 60 tot 100 uitstekend, 40 tot 50 is acceptabel, en minder dan 40 is niet uitstekend. Als u backlinks van topkwaliteit wilt creëren, begin dan met het verkrijgen van links van websites met een behoorlijke domein autoriteit. Deze links moeten relevant zijn voor uw onderwerp en vertrouwd worden door zoekmachines wereldwijd.

3. Wat is het krachtigste type backlink?

De meest effectieve backlinks zijn die welke do-follow zijn. Do-follow backlinks dragen de SEO juice van de website die de link verstrekt naar de website die de link ontvangt.

4. Welke backlink is het minst belangrijk in SEO?

De slechtste soorten backlinks zijn de ‘Tier 3’ backlinks. De zoekmachines zullen uw website afstraffen als u deze backlinks bouwt. Pay-per-click (PPC) advertenties, spam comments, en algemene directories zijn allemaal voorbeelden van Tier 3 backlinks.

Mocht u na het lezen van dit uitgebreide artikel nog vragen hebben en of meer informatie willen. Onze SEO specialisten helpen u graag verder met linkbuilding en of een complete zoekmachine strategie.

Auteur van dit artikel: Growth

Blog inhoud:
Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!