Meta advertentievrije abonnementen

Auteur:

Dinand Bosch

Categorie:

Gepubliceerd op:

november 1, 2023

Interessant? Deel dit:

3,3 min read|655 words|

Meta (het bedrijf achter Facebook, Instagram en Whatsapp) kondigt advertentievrije abonnementen aan voor in de Europese Unie, waarbij gebruikers geen reclame te zien krijgen.

Hoe zou dit eruit komen te zien? Wat gaat de impact op de advertenties en adverteerders zijn? Wij leggen het voor je uit. 

Waarom doet Meta dit?

De Digital Services Act (DSA) zal op 1 januari 2024 in Europa van start gaan. Deze wet heeft het doel om gebruikers meer controle te geven over hun gegevens, wat Meta verder zou kunnen beperken in het verzamelen ervan voor reclame en andere doeleinden.

Hierdoor zijn er twee redenen waarom Meta een advertentievrije abonnement optie wil aanbieden.

1. Om verloren advertentie-inkomsten te vervangen. Meta zegt dat de iOS-updates waarmee gebruikers zich kunnen afmelden voor tracking het bedrijf miljarden aan inkomsten hebben gekost. De DSA wet zou een soortgelijke impact kunnen hebben.

2. Om toezichthouders te sussen. Het betaalde abonnement om je volledig af te melden voor advertenties kan worden gezien als een manier om gebruikers die hun gegevens niet willen delen een optie te geven. Misschien zouden de toezichthouders zich dan terugtrekken en Meta toestaan ​​om gratis gegevens te blijven verzamelen van mensen die de app gebruiken.

Wat gaat dit “Meta” abonnement kosten?

Er is inmiddels ook al bekend hoeveel een abonnement kost. Het zou gaan om €10 voor de webversie en €13 voor de smartphone gebruikers. 

Is dit een redelijke prijs? Laten we daar even naar kijken

Volgens Meta’s inkomsten voor het tweede kwartaal van 2023 bedroeg de gemiddelde opbrengst per gebruiker (ARPU) van Facebook in Europa $17,88 voor het meest recente kwartaal (of iets minder dan $6 per maand). 

Dit is natuurlijk alleen Facebook, Maar als je Instagram en Facebook samen zou nemen, dan lijkt de €13 per maand op een redelijke prijs.

Impact op het adverteren

Welke mensen zullen zich waarschijnlijk aanmelden voor een betaald abonnement om een ​​advertentievrij Facebook en Instagram te krijgen? Dezelfde groep mensen waar adverteerders juist naar verlangen.

Betalen voor een abonnement om advertenties te verwijderen is een beetje een luxe. Het is hetzelfde type persoon dat eerder op advertenties reageert (of ze het nu toegeven of niet) en online aankopen doet. Uiteindelijk dragen advertenties ook bij om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen in verschillende branches.

De impact is misschien niet meteen zichtbaar, maar als een dergelijk abonnement populair wordt, zal het het landschap van de beoogde gebruiker in de Europese Unie transformeren. Dit zou onder andere kunnen leiden tot een daling van het rendement op advertentie-uitgaven.

Uiteraard kan de advertentieconcurrentie in de regio ook afnemen. Mogelijk zien we een overeenkomstige daling van de CPM’s. Maar nu gaan we veel te diep in op hypothesen over een onderwerp dat nu nog moeilijk te voorspellen is.

Zijn er ook kansen voor adverteerders?

Zeker weten. Tuurlijk valt er een grote groep weg door de advertentievrije abonnementen, maar dit betekent ook weer meer kansen op potentiële klanten door organisch een groter publiek te bereiken. 

Waarom?

Met organische content kan je gebruikers bereiken die geen advertentievrij abonnement hebben genomen, maar je kan óók gebruikers bereiken die wel een advertentievrij abonnement hebben.

Hiermee bereik je dus beide groepen, maar het wordt al helemaal interessant als je organische content en advertenties combineert. 

Met dit in gedachten is het belangrijk om je strategie aan te passen aan wat er te wachten staat. Maar hoe bedenk je nu een effectieve social media strategie? Wij leggen het voor je uit in dit blog.

Tot slot.

Bij Growth zijn we dagelijks bezig met Meta-advertentiecampagnes. We creëren strategieën voor een breed scala aan bedrijven, afgestemd op hun unieke doelstellingen en doelgroepen. De keuze van Meta om advertentievrije abonnementen aan te bieden kan een significante impact hebben op de wijze waarop wij onze strategieën vormgeven. Wil je meer inzicht in deze veranderingen? Of heb je ondersteuning nodig bij het opzetten van effectieve Facebook en Instagram advertentiecampagnes? Neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen.

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!