blog banner mensen vs ai content

Auteur:

Dinand Bosch

Gepubliceerd op:

juni 7, 2024

Interessant? Deel dit:

5,2 min read|1002 words|

In de huidige digitale wereld is het geen geheim meer dat AI in staat is om sneller content te produceren dan mensen. Dit gegeven wordt algemeen erkend. Echter, snelheid is niet de enige maatstaf voor kwaliteit en effectiviteit van AI content. Data toont aan dat menselijke schrijvers op verschillende vlakken beter presteren dan AI. Dit blog onderzoekt deze verschillen en biedt inzichten in waarom menselijke content nog steeds superieur is.

In dit blog:

  • AI Vs. Mensen: de data.
  • De waarde van door mensen gegenereerde content.
  • Onze tips.
  • FAQ.

Laten we snel beginnen.

AI vs. mensen

Het is geen verrassing dat AI sneller content produceert dan wij als mensen. Het is natuurlijk één van de redenen waarom we AI gebruiken, om tijd te besparen. Het verbaast je dan ook vast niet dat ChatGPT een artikel kan schrijven in 16 minuten, terwijl wij er ongeveer 70 minuten over doen om een artikel te schrijven.

Maar, tijd is niet alles natuurlijk.

Wat we echt willen weten is of de door AI gegenereerde inhoud even succesvol of zelfs succesvoller is dan de menselijke inhoud?

Kort antwoord: Nee.

Dat blijkt uit een onderzoek van Neil Patel en zijn team. Het doel was om AI-inhoud rechtstreeks te vergelijken met menselijke inhoud om te zien hoe lezers reageerden.

Om dat voor elkaar te krijgen publiceerde zijn team 744 artikelen verspreid over 68 websites.

Om deze artikelen te schrijven, hebben ze de hulp van menselijke schrijvers in hun team en de populaire AI-chatbot ChatGPT gebruikt.

Hier is de prompt die aan ChatGPT werd gegeven:

“Ik wil een artikel schrijven over [onderwerp invoegen] met statistieken en bronnen. En gebruik storytelling in de inleidende paragraaf.

Het artikel moet afgestemd zijn op [vul uw ideale klant in].

Het artikel moet zich richten op [waar je over wilt praten] in plaats van [waar je niet over wilt praten].

Vermeld in het artikel [vul uw bedrijfs- of productnaam in] en hoe wij [vul uw ideale klant in] kunnen helpen met [vul het probleem in dat uw product of dienst oplost]. Maar vermeld [vul uw bedrijfs- of productnaam in] niet meer dan twee keer.

En rond het artikel af met een conclusie en eindig de laatste zin van het artikel met een vraag.”

Na het publiceren van de blogs werd de traffic van de blogs voor 5 maanden lang gevolgd. Dit is wat daaruit kwam.

De data.

Zoals te zien in onderstaande afbeelding, heeft een content creator gemiddeld 69 minuten nodig om een blog te schrijven. Dit terwijl AI hier gemiddeld maar 16 minuten voor nodig heeft. Ongeveer 1/4 van de tijd die mensen nodig hebben.

foto die laat zien hoe lang het duurt voor mensen en ai om content te maken.

Maar goed, zoals eerder gezegd is tijd niet alles natuurlijk.

Wat we echt willen weten is welke blogs kwalitatief gezien beter zijn, die van AI of die van mensen? Uiteraard heeft het team van Neil Patel daar ook onderzoek naar gedaan.

Zij keken naar welke blogs meer traffic genereerden, dit was het resultaat.

afbeelding die laat zien hoeveel traffic mensen content en ai content krijgen.

Zoals je kan zien in de afbeelding fluctueren de resultaten van de AI content per maand, terwijl de blogs gemaakt door mensen bijna elke maand blijven stijgen qua traffic.

In de 5e maand had de content gegenereerd door mensen zelfs 5.44x meer traffic dan de door AI geschreven content.

Het team van Neil Patel vond het niet eerlijk om op basis van deze statistiek meteen te concluderen dat content geschreven door mensen beter werkt. Ze keken eerst naar de traffic op basis van efficiëntie.

Ze hebben berekend hoeveel traffic de blogs kregen per gespendeerde minuut aan het blog.

afbeelding die laat zien hoeveel traffic mensen content en ai content krijgt per minuut die eraan gespendeerd is.

Opnieuw een duidelijke overwinning voor de door mensen gegenereerde content.

De waarde van door mensen gegenereerde content.

Een van de meest belangrijke aspecten van menselijke content is de emotie die het met zich meebrengt. Wanneer wij als mensen iets schrijven, brengt het gevoelens of ervaringen met zich mee. Menselijke content spreekt vaak rechtstreeks tot het hart van de lezer. Dit is iets wat een AI als ChatGPT simpelweg mist.

Daarnaast brengt menselijke content authenticiteit met zich mee. Mensen hebben de capaciteit om complexiteit te begrijpen, en deze te vertalen in woorden die anderen aanspreken. Een AI kan natuurlijk wel informatie genereren op basis van data, maar het mist helaas (nog) de diepgang en het begrip die gelijk zijn aan de menselijke ervaring. Wanneer je een artikel leest dat geschreven is door een mens, voel je de oprechtheid achter de woorden.

Bovendien is menselijke content vaak meer aanpasbaar en responsief dan die gecreëerd door AI. De data waarop ChatGPT is getraind stopt bij 2021, terwijl mensen wel beschikken over nieuwe data en informatie.

Hoewel AI zeker zijn waarde heeft in het verbeteren van efficiëntie en het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, kan het als AI tekstschrijver niet de diepte, authenticiteit, creativiteit en menselijke verbinding bieden die inherent zijn aan content geschreven door mensen.

Onze tips.

Gebruik AI om te brainstormen. ChatGPT, AnswerThePublic en andere chatbots kunnen je binnen enkele minuten voorzien van tientallen ideeën voor blogonderwerpen. Je kan je verzoek zo algemeen of specifiek maken als u wilt.

Gebruik AI voor het verzamelen en analyseren van gegevens. Hoewel u de gegevens en teksten van AI niet altijd kunt vertrouwen, kunt u ze wel vertrouwen met gegevens die je zelf verstrekt. Chatbots zijn zelfs geweldig in het samenvatten en analyseren van gegevens, zodat u uw lezers meer inzichten kunt bieden.

Gebruik AI om een ​​eerste concept te schrijven of gebruik deze AI social media tools om efficiënter te werken. Je kunt chatbots vragen artikelen te produceren door gebruik te maken van aanwijzingen zoals die we hierboven hebben gebruikt. Je moet echter wel tijd besteden aan het humaniseren van AI-inhoud. Dit betekent het toevoegen van context en het verwijderen van onnauwkeurigheden.

Conclusie.

Je weet nu dat mensen betere content schrijven dan AI. Content die meer traffic genereert, zoals we hebben kunnen zien in de data van Neil Patel.

Maar zoals eerder aangegeven kan je AI op verschillende manieren gebruiken om je te helpen bij het schrijven van een blog.

Lees ons blog over hoe je een goed blog schrijft om nog meer tips te krijgen.

Succes!

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Blog inhoud:
Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!