Facebook Ads.

Wat zijn Facebook advertenties en wat kun je er mee? Makkelijk uitgelegd is het reclame maken via Facebook. Grote kans dat je ze zelf regelmatig tegenkomt: advertenties op je tijdlijn of andere plaatsingen van Facebook. Met behulp van de Facebook admanager (advertentiebeheer) kun je op maat gemaakte advertenties aan jouw doelgroep laten zien op verschillende plekken op Facebook. Denk hierbij aan stories, de news feed (tijdlijn), in de rechter kolom of op de marketplace.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Wat is Facebook Advertising?

Facebook advertising is simpel gezegd adverteren op Facebook en daarbij ook het zusterplatform Instagram. Facebook en Instagram zijn een van de beste en momenteel populairste platformen om met succes te adverteren, en zou net als SEO onderdeel moeten zijn van elke online marketing strategie. Alleen in Nederland en België zijn er al meer dan 19 miljoen geregistreerde Facebook accounts. Door het inzetten van advertenties op deze platformen kun je jouw doelgroep perfect bereiken met de juiste boodschap en zijn de creatieve mogelijkheden hiervoor eindeloos. Facebook heeft ontzettend veel data van haar gebruikers en biedt heel veel verschillende targeting mogelijkheden. Waardoor je zeer gericht kunt adverteren op de doelgroep die voor jouw business relevant is. Dat kan op geografische en demografische gegevens, maar ook op basis van interesses en voorkeuren.

Doelgroepen.

Naast het maken van aangepaste doelgroepen op basis van interesses is het ook mogelijk om zogenoemde ‘lookalike-audiences’ te targeten, zo worden jouw Facebook ads nog beter aan relevante mensen getoond. Met retargeting kun je potentiële klanten met een speciaal op maat gemaakte advertentie targeten voor hogere engagement en conversie.

Doelstellingen.

Het succes van een Facebook ads campagne is niet alleen afhankelijk van je doelgroep maar ook de doelstellingen zijn belangrijk. Facebook biedt de mogelijkheid om voor meerdere doelstellingen te adverteren. Denk aan branding (merk bekendheid), Meer volgers, nieuwsbrief inschrijvingen tot het genereren van fysiek winkelverkeer.

Creatives.

Naast het vinden van de juiste doelgroep is het essentieel om deze de juiste boodschap te laten zien. Facebook en Instagram bieden veel opties tot het maken van verschillende creatives. Van verschillende formaten tot speciale lead-formulieren, dynamische carrousel advertenties en zelfs de mogelijkheid om direct contact op te nemen.

Belangrijke Facebook KPI’s (Key Performance Indicators.

Meten is weten en de kracht van Facebook advertising is dat je veel verschillende factoren kun testen om daarna te kunnen optimaliseren voor een beter resultaat. Dit doe je met de meetinstrumenten van Facebook ook wel KPI’s (Key Performance Indicators) genoemd. Hieronder zie je een aantal van de belangrijkste metrieken die je hiervoor kunt gebruiken.

De impressies en weergaven laten zien hoe vaak een advertentie is weergegeven naar uw doelgroep. Hiermee kunt u meten hoeveel personen uit uw doelgroep de advertentie daadwerkelijk hebben gezien.

De frequentie laat zien hoevaak een person gemiddeld genomen je advertentie heeft voorbij zien komen. Deze waarde is belangrijk om in de gaten te houden. Wanneer de frequentie te hoog is is de kans groter dat er minder op gelet wordt en deze niet meer opvalt. Hiermee gaat de CPC omhoog en de CTR naar beneden, kortom hogere kosten en minder resultaat.

De CTR (Click-Though-Rate) is een belangrijke KPI waarmee je de prestatie van je advertenties kunt meten. Het meet en weergeeft de verhouding tussen de weergaven en de daadwerkelijke klikken en wordt als volgt berekend: Het totaal aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen. Hoe hoger de CTR hoe beter de prestaties van de Facebook ads.

De CPC (cost-per-click) geeft aan wat een klik op uw advertentie gemiddeld kost. Bij deze KPI geldt, hoe hoger de kosten per klik zijn, hoe slechter de advertentie presteert. Hiermee kun je goed zien wat een klik (bezoek) naar je website  kost en de resultaten daarvan meten. De CPC wordt berekend door het totale uitgegeven mediabudget van de campagne te delen door het totale aantal kliks.

ROAS staat simpelweg voor ‘Return on Ad Spend’ oftewel het rendement op uw uitgaven. Deze veel gebruikte en belangrijke performance indicator gebruik je om je winst te berekenen. Deze wordt als volgt berekend: winst ÷ reclamekosten × 100.

De CPA weergeeft de kosten per actie gedeeld door de kosten per resultaat. Hiermee kun je meten wat een actie zoals een aankoop, lead, website bezoek, of andere actie kost. Ook wel conversie genoemd.

CPM staat voor: Cost Per Mille, oftewel de kosten per 1000 vertoningen. Dit is een belangrijke indicator omdat Facebook aan de hand van deze metric de veilingkosten bepaalt. En je hiermee kunt zien hoe succesvol een campagne kan zijn. Je zult zien dat op de drukkere momenten in het jaar zoals rondom de feestdagen CPM hoger ligt omdat er meer adverteerders actief zijn op Facebook en Instagram. De CPM bereken je als volgt: totale kosten ÷ aantal vertoningen × 1,0000.

Facebook ads
marketing strategie.

Merkbekendheid, de klantenbinding vergroten, het conversiepercentage verhogen, of meer volgers genereren. Er zijn voor bedrijven tal van redenen om te adverteren op Facebook. Om het doel te bereiken is de juiste Facebook marketing strategie essentieel. Even snel een advertentie maken en publiceren is geen garantie voor succes. Met de juiste expertise en knowhow maak je een strategie die bij je bedrijf past. Hoewel elke onderneming een andere strategie nodig heeft zijn er wel enkele algemene guidelines die je kunt volgen om het succes van je Facebook campagnes te vergroten.

Denk hierbij aan duidelijkheid en authenticiteit, wees eerlijk en transparant naar je klanten toe. Facebook heeft een hekel aan misleidende advertenties en heeft deze snel in de gaten. Door eerlijk te zijn kun je je merk onderscheiden met een personal touch waarmee je laat zien dat de klant belangrijk voor je is.

Door oprecht te zijn kun je een relatie opbouwen met je klant waarmee je tegelijkertijd de gemiddelde klantwaarde kunt verhogen door een langetermijnrelatie aan te gaan. Beloon mensen bijvoorbeeld met loyaliteit, maak het interactief met leuke acties en aanbiedingen.

Facebook adverteren uitbesteden.

Om via social media platformen zoals Facebook en Instagram je perfecte doelgroep succesvol te bereiken is het belangrijk de eerder genoemde KPI’s goed te kunnen lezen. Hiermee kun je namelijk continue blijven analyseren en optimaliseren en voorkom je dat je teveel tijd maar vooral ook teveel geld uitgeeft aan je advertentie campagnes.

Wanneer je nog niet vaak hebt geadverteerd via deze platformen kan dit best lastig te begrijpen zijn. Omdat social ads een vak apart is kunnen onze Facebook ads specialisten je hier goed mee helpen en kun je ervoor kiezen om je campagnes door ons te laten beheren en op deze manier Facebook adverteren uitbesteden aan experts.

Bij Growth zijn we ervan overtuigd dat elk bedrijf, ongeacht het soort product of dienst succesvol kan adverteren op Facebook en Instagram. Door het bepalen van de juiste marketingstrategie met boodschap kunnen we ervoor zorgen dat je meer leads, klikken, verkeer en of aankopen op je website hebt.

Wij gaan als Facebook ads marketing specialist graag met jou aan de slag om het maximale resultaat uit de Facebook campagnes te halen.

Wat zijn de voordelen van Facebook adverteren?

  • Kostenefficiënt adverteren op basis van CPM, CTR, CPC, CPA of ROAS.

  • Perfect meetbaar, A/B split-testen en optimalisatie.

  • Nieuwe doelgroepen bereiken, segmenteren en meer bereik genereren.

  • Persoonlijke en directe interactie met relevante informatie.

  • Aangepaste doelgroepen re-targeten met de juiste boodschap op het goede moment.

  • Meer conversies en omzet genereren.

  • Je naamsbekendheid vergroten.

  • Sturen op meer verkeer, leads, conversies of andere acties.

  • De betrokkenheid vergroten. Meer likes, volgers en comments op je berichten.

  • Je ideale doelgroep vinden van klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

  • Betere conversie resultaten.

Wat zijn de valkuilen van Facebook adverteren?

Growth-Online Marketingbureau-streep

Facebook en Instagram zijn voor bedrijven onmisbare social media platformen om op te adverteren en hebben een prominente rol in elke online marketingstrategie. Het opzetten van campagnes, en het analyseren, beheren en optimaliseren hiervan is essentieel voor elke succesvolle Facebook campagne.

Helaas wordt er door gebrek aan kennis en tijd door veel bedrijven onnodig geld uitgegeven en worden er tegenvallende resultaten behaald. Wij begrijpen als bedrijf hoe belangrijk het is om campagnes zorgvuldig op te zetten, te beheren en helpen daarom graag andere bedrijven hiermee.

Niet alleen het opzetten en beheren van een campagne is tijdrovend ook het kunnen lezen van de cijfers vergt de nodige expertise om te kunnen optimaliseren voor beter resultaat. Bij online marketing bureau Growth kun je al je Facebook ads uitbesteden tegen een aantrekkelijke prijs.

Samen met ons team van Facebook ad specialisten, tekstchrijvers en visual designers bedenken we een strategie en zetten we campagnes op die het beste bij jouw doelstellingen en doelgroep past.