Blog banner voor blog Google Search Console

Auteur:

Dinand Bosch

Gepubliceerd op:

februari 13, 2024

Interessant? Deel dit:

11,2 min read|2177 words|

Wat is Google Search Console?

Als je, net als ik, obsessief bezig bent met het verbeteren van de online zichtbaarheid van jouw website, dan is het tijd om wat meer informatie te krijgen over 1 van de handigste SEO tools die je kunt gebruiken: Google Search Console.

Maar, wat is Google Search Console dan precies?

Als je bekend bent met SEO (zoekmachine optimalisatie), dan weet je dat het belangrijk is om te weten hoe jouw website presteert. Google Search Console is daarvoor een goede (en gratis) tool die je écht onder de knie moet krijgen.

Daarom heb ik voor jou een hele gids samengesteld waardoor jij straks aan de slag kunt gaan als een echte SEO expert.

Laten we snel beginnen. 

afbeelding van de google search console startpagina

Waarom moet je Google Search Console gebruiken?

Als beheerder van een website wil je geen giswerk als het gaat om de prestaties en zichtbaarheid ervan. 

Is ook helemaal niet nodig😉

Google Search Console biedt een erg duidelijk inzicht dat nog veel verder gaat dan oppervlakkige analyses van veel andere gratis tools. 

GSC stelt je in staat om rechtstreeks in de kern van zoekmachineoptimalisatie te duiken, zonder veel moeite te hoeven doen.

Dit platform geeft je een direct overzicht van hoe jouw site presteert in de zoekresultaten. Geen abstracte statistieken, maar concrete informatie over de zoekopdrachten die mensen naar jouw site leiden, de klikfrequenties en waar jouw pagina’s zich bevinden in de SERP (zoekresultatenpagina) van Google.

Niet alleen kan je zelf allerlei statistieken zien en bekijken welke errors er op jouw website zijn, Google zelf verstuurt e-mails als ze een fout opmerken in jouw website.

Hoe meld je je aan bij Google Search Console?

Voordat je begint met GSC, moet je je eerst aanmelden. Als je hier een uitgebreide gids voor nodig hebt, bekijk dan dit blog.

Ik heb een klein stappenplan voor je samengesteld zodat je alvast kan inloggen:

  1. Ga naar Google Search Console: Bezoek de officiële website van Google Search Console op https://search.google.com/search-console/.
  2. Log in met je Google-account: Gebruik je bestaande Google-account om in te loggen. Als je er nog geen hebt, kun je er een aanmaken.
  3. Voeg een eigendom toe: Klik op de knop “Domein toevoegen” en voer de URL van je website in. Zorg ervoor dat je de exacte URL invoert, inclusief “https://” of “http://”.
  4. Verifieer je eigendom: Kies een verificatiemethode om aan te tonen dat je de eigenaar bent van de website. Dit kan worden gedaan via HTML-tag, HTML-bestand uploaden, Google Analytics, Google Tag Manager, of via je domeinprovider.
  5. Wacht op verificatie: Nadat je de verificatiestappen hebt gevolgd, wacht je op de bevestiging van de verificatie. Dit kan enkele momenten tot 48 uur duren.
  6. Bekijk je gegevens: Zodra de verificatie is voltooid, heb je toegang tot het dashboard van Google Search Console. Hier vind je waardevolle informatie over de prestaties van je website in zoekresultaten.

Zodra je deze stappen hebt voltooid, kun je beginnen met het verkennen van de functies van Google Search Console, waar ik nu veel meer over zal vertellen.

De functies van Google Search Console

1. Identificeer de pagina’s met de hoogste traffic

Het is goed om te weten welke pagina’s de hoogste traffic krijgen. Als je weet welke pagina’s goed ranken, dan weet je ook wat voor soort content je in de toekomst moet maken.

Als je ziet dat blogs met een lijstje goed scoren, bijvoorbeeld ‘de 5 beste AI design tools‘, dan is het verstandig om meer van dit soort blogs te schrijven.

Dit is hoe je de pagina’s met de hoogste traffic identificeert:

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je een grafiek met de totale klikken, vertoningen, klikfrequentie en gemiddelde positie van je site.
  4. Scroll naar beneden naar de tabel met “Pagina’s” om een lijst te zien van de pagina’s op jouw site.
  5. Sorteer de tabel op “Klikken” om de pagina’s te zien die de hoogste klikactiviteit genereren.
Prestaties in Google Search Console

2. Identificeer pagina’s die het hoogste ranken

Hiervoor geldt hetzelfde principe natuurlijk, want ook op deze manier weet je welke pagina’s worden gewaardeerd door Google:

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je een grafiek met het totale aantal vertoningen, klikken, klikfrequentie en de gemiddelde positie van je site.
  4. Scroll naar beneden naar de tabel met “Pagina’s” om een lijst van pagina’s op jouw site te zien.
  5. Sorteer de tabel op “Positie” om de pagina’s te zien die de hoogste gemiddelde positie hebben.

3. Identificeer pagina’s die het laagst ranken

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze pagina’s, omdat ze mogelijk minder zichtbaar zijn voor gebruikers. Je kunt vervolgens overwegen om de content op deze pagina’s te optimaliseren, zoekwoorden aan te passen of andere SEO-strategieën toe te passen om de positie te verbeteren en zo de zichtbaarheid te vergroten.

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je een grafiek met het totale aantal vertoningen, klikken, klikfrequentie en de gemiddelde positie van je site.
  4. Scroll naar beneden naar de tabel met “Pagina’s” om een lijst van pagina’s op jouw site te zien.
  5. Sorteer de tabel op “Positie” om de pagina’s te zien die de laagste gemiddelde positie hebben.

4. Ranking stijgingen en dalingen identificeren

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Scroll naar beneden en klik op “Datum”.
  4. Klik vervolgens op “Vergelijken”
  5. Kijk bij “Zoekopdrachten” of “Pagina´s” om te zien hoe je clicks en rankings zijn verandert.

Nu zie je een handige tabel die je precies laat zien hoe je hebt gescoord in verschillende periodes.

5. Prestaties van verschillende apparaten

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je boven de grafiek met statistieken een rij met knoppen, waaronder “Apparaat”.
  4. Klik op “Apparaat” en je ziet een vervolgkeuzemenu met opties voor “Desktop”, “Mobiel” en “Tablet”.
  5. Kies het specifieke apparaat waarvoor je de prestaties wilt bekijken.

Nu zal de grafiek en de tabel hieronder zich aanpassen om specifiek de prestaties van je website op het geselecteerde apparaat te tonen. Op deze manier kan je analyseren hoe goed je website presteert op verschillende platforms en waar eventuele optimalisatie nodig is.

6. Prestaties in verschillende landen

Ook erg handig om te bekijken, vooral als je een website hebt met Engelse content bijvoorbeeld.

Deze functie stelt je namelijk in staat om te analyseren hoe goed je website presteert in specifieke geografische gebieden en waar mogelijk kansen liggen voor optimalisatie op basis van locatie.

Dit is hoe je dat kan zien:

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je boven de grafiek met statistieken een rij met knoppen, waaronder “Land”.
  4. Klik op “Land” en je ziet een vervolgkeuzemenu met opties voor verschillende landen.
  5. Kies het specifieke land waarvoor je de prestaties wilt bekijken.

7. Pagina’s met de hoogste CTR

De click-through rate (CTR) is een hele belangrijke, maar wat is de CTR?

De CTR is een percentage van het aantal mensen dat jouw pagina ziet verschijnen in de SERP en ook daadwerkelijk op jouw pagina klikt. Klikt er 1 iemand op jouw pagina, terwijl 10 mensen jouw pagina hebben gezien in de SERP? Dan is jouw CTR 10%. 

Dit is hoe je jouw pagina’s met de hoogste CTR bekijkt:

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je een grafiek met het totale aantal vertoningen, klikken, klikfrequentie en de gemiddelde positie van je site.
  4. Scroll naar beneden naar de tabel met “Pagina’s” om een lijst van pagina’s op jouw site te zien.
  5. Sorteer de tabel op “Klikfrequentie” (CTR) om de pagina’s te zien met de hoogste CTR.

8. Pagina’s met de gemiddelde CTR

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Prestaties”.
  3. Onder het tabblad “Prestaties” zie je een grafiek met het totale aantal vertoningen, klikken, klikfrequentie en de gemiddelde positie van je site.
  4. Kijk rechtsonder de grafiek, daar vind je de gemiddelde CTR voor de geselecteerde periode.
Pagina's met gemiddelde CTR

Bij het analyseren van de gemiddelde CTR is het belangrijk om te overwegen of er specifieke periodes zijn waarin de CTR fluctueert. Dit kan namelijk wijzen op seizoensgebonden trends, marketingcampagnes of wijzigingen in zoekalgoritmes.

Leer daarvan en speel in op de trends en algoritmes.

9. Je gemiddelde positie

De gemiddelde positie van jouw website is niet heel erg belangrijk. Ik zou hier dan ook niet te veel aandacht aan geven, want je haalt hier geen waardevolle informatie uit waarmee je jouw website zou kunnen verbeteren.

Wil je toch even checken wat de gemiddelde positie van jouw website is? Hij staat naast de gemiddelde CTR.

10. Identificeer je geïndexeerde pagina´s

Het regelmatig controleren van de geïndexeerde pagina’s helpt je ook om te zien of er ongewenste pagina’s (zoals pagina’s met duplicaat inhoud) zijn geïndexeerd, die mogelijk moeten worden verwijderd of gecorrigeerd. 

Dit is echt een cruciale stap om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw website correct begrijpen en weergeven in de zoekresultaten.

Je geïndexeerde pagina’s identificeren doe je zo:

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Indexering” en kies vervolgens “Pagina’s”.
  3. Hier zie je het aantal geïndexeerde pagina’s. De grafiek geeft een overzicht van de indexatie in de tijd.
  4. Je kunt ook in detail bekijken welke pagina’s zijn geïndexeerd door te klikken op “Geïndexeerde pagina’s” onder het tabblad “Status”.
GSC geindexeerde paginas

11. Niet geïndexeerde pagina’s (en waarom?)

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Indexering” en kies vervolgens “Niet-geïndexeerde URL’s”.
  3. Hier zie je een lijst met URL’s die momenteel niet zijn geïndexeerd door Google.
  4. Klik op een specifieke URL om gedetailleerde informatie te bekijken over waarom die pagina niet is geïndexeerd. Dit zie je als je naar onder scrolled bij “Reden”

Door deze informatie te analyseren, kun je stappen ondernemen om eventuele problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s goed worden geïndexeerd.

12. Totale backlinks van de website

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Links”.
  3. Kies “Links naar uw site”.
  4. Hier zie je een overzicht van het totale aantal backlinks naar jouw site.

Je kunt de specifieke pagina’s bekijken die naar jouw site linken, de interne links binnen jouw site analyseren en zien welke tekstfragmenten vaak worden gebruikt als ankertekst.

Daarnaast kun je hiermee potentiële kansen identificeren om je linkprofiel te verbeteren en te zorgen voor een gezonde en relevante linkstructuur.

13. Populaire anchor tekst voor de links

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Linken”.
  3. Kies “Links naar uw site”.
  4. Onder “Tekst met de meeste links naar jouw pagina” vind je een lijst van de meest gebruikte ankerteksten die naar jouw site linken.
  5. Klik op een specifieke ankertekst om de URL’s te zien waar vanuit deze ankertekst wordt gebruikt.

Als bepaalde ankerteksten niet overeenkomen met je gewenste zoekwoorden of branding, kun je overwegen om je linkbuildingstrategie aan te passen.

14. Pagina’s met de meeste interne links

Dit geeft je inzicht in de interne linkstructuur van je website en laat zien welke pagina’s binnen jouw site het meest worden gelinkt vanuit andere pagina’s op dezelfde site.

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Linken”.
  3. Kies “Interne links”. Hier vind je een lijst van pagina’s op jouw site met het hoogste aantal interne links.
  4. Je kunt op een specifieke URL klikken om meer details te bekijken, zoals welke pagina’s naar die URL linken.

15. Mobiele issues

De meeste zoekopdrachten zijn tegenwoordig afkomstig van mobiele telefoons. Let er dus op dat je website geen problemen heeft op de mobiele telefoon

  1. Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  2. Klik in het linkermenu op “Paginafunctionaliteiten”.
  3. Hier zie je een overzicht van mobielvriendelijkheidsissues die Google heeft geïdentificeerd op jouw website.
  4. Klik op specifieke problemen voor meer details, zoals de betrokken pagina’s en specifieke aanbevelingen voor verbetering.
Pagina functionaliteit in Gsc

Ga aan de slag met GSC

Google Search Console (GSC) is jouw toegangspoort tot een betere websiteprestatie en verhoogde online zichtbaarheid. Deze essentiële, gratis SEO tool biedt diepgaand inzicht in de prestaties van jouw website, van zoekopdrachten die verkeer genereren tot de positie van jouw pagina’s in Google’s zoekresultaten. Of het nu gaat om het identificeren van pagina’s met hoog verkeer, het verbeteren van de mobiele ervaring, of het analyseren van je linkprofiel, GSC heeft de functies om jouw SEO-strategie naar een hoger niveau te tillen. Maar, bij Growth begrijpen we dat het volledige potentieel van GSC benutten uitdagend kan zijn. Heb je hulp nodig met het instellen en begrijpen van Google Search Console? Ons team staat klaar om je te begeleiden door elk aspect van GSC, zodat je jouw website kunt optimaliseren en je online aanwezigheid kunt versterken. Neem contact met ons op voor professionele ondersteuning en laat ons jou helpen om als een SEO expert te navigeren door de complexiteit van Google Search Console. Til je website vandaag nog naar een hoger niveau!

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Blog inhoud:
Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!