Adverteren op Instagram.

Instagram heeft alleen in Nederland al bijna 6 miljoen gebruikers. Meer dan 80% hiervan heeft een leeftijd tussen de 18 en 45 jaar. En 50% van deze doelgroep maakt dagelijks gebruik van dit social media platform. Omdat er zowel veel jongeren als ouderen op te vinden zijn is het heel interessant om je bedrijf, product of dienst te adverteren op Instagram. Daarnaast is het een van de snelst groeiende kanalen en willen steeds meer bedrijven op Instagram adverteren. Op deze pagina vertellen we je wat de mogelijkheden zijn en hoe ook jij kunt gaan starten met Instagram Ads.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Wat is Instagram en wat zijn de voordelen van Instagram adverteren?

Instagram is een sociale media app waarmee mensen video’s en afbeeldingen kunnen maken en vervolgens delen met hun volgers. Deze content kun je op verschillende manieren maken en plaatsen zoals bijvoorbeeld video’s en of foto’s als story (verhaal), reel of feed-post te publiceren. Volgers van een account krijgen deze posts en verhalen te zien en kunnen ze vervolgens liken en of delen. Naast de gewone accounts heb je ook veel Influencers op Instagram en vind je er bedrijven die hun diensten en of producten tentoonstellen. Deze laatste twee zitten er vooral op met het doel om geld te verdienen en hun business te laten groeien doormiddel van creatieve en interactieve visuals en content. Als bedrijf kun je op meerdere manier adverteren op Instagram, dit kan heel eenvoudig via de Instagram app zelf, maar ook via de business manager van Facebook wanneer je aan Facebook advertising wilt beginnen kun je hier direct ook op Instagram mee adverteren. Daarnaast kun je via Influencer marketing ook je merkbekendheid vergroten en je doelgroep bereiken.

De voordelen van Adverteren op Instagram.

Betaalbaar.

Instagram ads zijn betaalbaar en kun je al met een paar euro per advertentie beginnen. In feite kun je je bedrijf, product of dienst al gratis promoten door de inzet van een organische contentstrategie. Hoeveel je uitgeeft bepaal jezelf, echter is het raadzaam om het algoritme voor je te laten werken en je budget te verhogen om het leerproces te versnellen.

Gerichte targeting.

Net als bij Facebook kun je heel gedetailleerd je doelgroep aangeven en deze met de juiste advertenties targeten en retargeten. Data die je ondermeer kunt inzetten zijn: locaties, interesses, leeftijden, geslacht en kun je zelfs de favoriete merken van je doelgroep insluiten of zelfs uitsluiten om nog gerichter te kunnen adverteren.

Visueel & interactief.

Een visual (afbeelding of foto) zegt zoveel meer. De juiste visuals kunnen ervoor zorgen dat je doelgroep zich nog meer aangetrokken voelt tot je merk en over het algemeen werkt dit beter dan alleen tekst. Dit in combinatie met een effectieve call-to-action knop (CTA) weten mensen direct waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.

Verbinding.

Het gebruik van stories (verhalen) is simpel, snel en effectief. Omdat verhalen maar 24 uur blijven staan is het een unieke mogelijkheid om je merk, product of dienst nog meer te verbinden met je volgers. Zo kun je bijvoorbeeld mensen achter de schermen laten meekijken of snel updates en extra informatie te plaatsen dat met je bedrijf te maken heeft.

Met welk doel wil jij op Instagram adverteren?

Bij Instagram adverteren wordt er, net als bij Facebook adverteren, gebruik gemaakt van de Facebook business manager. Je kunt ook direct laagdrempelig vanuit de app een advertentie opzetten maar wanneer je dit goed wilt doen kun je het beste de business manager gebruiken.

Voor het gebruik van de Facebook / Instagram business manager heb je wel kennis van zaken nodig wanneer je hier het beste resultaat uit wilt halen. Omdat dit tijd en kennis met zich meebrengt kun je dit in de meeste gevallen het beste uitbesteden aan onze experts die je graag helpen en hun kennis hiervoor inzetten.

Adverteren op Instagram kan met verschillende en meerdere doelstellingen. Afhankelijk van je bedrijf, product of dienst kun je een doelstelling selecteren die het beste past bij hetgeen je wilt bereiken met de advertenties.

Merkbekendheid.

Wil je dat mensen je merk meer gaan herkennen? Kies er dan voor om de doelstelling merkbekendheid voor jouw merk/bedrijf, product of dienst in te zetten.

Betrokkenheid.

Met engagement zorg je ervoor dat je doelgroep (potentiële) klanten meer te weten komen over je product of dienst en al direct meer interactie hebben met de geplaatste content.

Conversies.

Wil je simpelweg meer verkopen of andere acties zoals leads of downloads genereren? Ga dan voor de doelstelling conversies en leg de focus op de verschillende acties.

Welke adverteermogelijkheden zijn er op Instagram?

Net zoals Facebook biedt Instagram meerdere plaatsingsmogelijkheden voor advertenties. Denk hierbij aan de meest gebruikte feed-posts, de stories maar ook de marketplace en andere overzichtpagina’s kunnen gebruikt worden om te adverteren. Voor elke plaatsing zijn er een of meerdere mogelijkheden tot het maken van advertenties waar je rekening mee kunt houden. In totaal zijn er via de business manager 5 soorten advertenties die je kunt maken. Hieronder hebben we de verschillende mogelijkheden voor je uitgelegd.

Wat zijn de kosten van adverteren op Instagram?

Wanneer je via de business manager gebruik maakt van adverteren op Instagram dan word er afgerekend op basis van de kosten per 1000 weergaven (CPM) ook wel cost per mille genoemd. Het is de kunst om met pakkende advertenties, teksten, visuals en doelstellingen de goedkoopste resultaten te genreren in de vorm van kliks, weergaven en conversies zoals leads, aankopen, fysieke winkelbezoeken, app installaties en zelfs telefoon oproepen.

Dat betekent dat de hoogte van de kosten van adverteren op Instagram afhankelijk zijn van meerdere factoren. Naast de visuals, de advertentieteksten , de instellingen en je complete strategie ben je ook afhankelijk de verschillende perioden in het jaar waarop het simpelweg drukker kan zijn met adverteerders waardoor de kosten om te adverteren stijgen.

Omdat het lastig is om exacte kosten te vermelden vermeld ik veel liever dat je al met relatief laag mediabudget kunt beginnen met adverteren. Alhoewel je al vanaf 50,- per maand kunt adverteren raad ik bedrijven aan om dit eerder als dagbudget te gebruiken dan als maandbudget. Dit heeft te maken met de prestaties van je advertentie campagnes en leggen onze experts graag aan je uit.

De kunst is uiteindelijk om het meeste resultaat tegen de laagste kosten te creëren. Wanneer je serieuze plannen hebt om te adverteren op Facebook en Instagram kun je dit het beste uitbesteden aan een advertentiespecialist. We helpen je graag met het opzetten van een Instagram marketingstrategie en campagnes met het beste resultaat.

Voor wie is Instagram adverteren weggelegd?

Adverteren op Instagram is voor iedereen en elk bedrijf. Wat je business, product of service ook is. Jouw doelgroep is op Instagram te vinden en kun je al bereiken met een laagdrempelig mediabudget. Door de vele advertentie en plaatsingsmogelijkheden kun je eindeloos creatief adverteren. Of je nu als B2B, B2C wilt adverteren. Er zijn voor elk soort bedrijf en ondernemer tal van mogelijkheden om de juiste doelgroep met de perfecte boodschap te bereiken.

Instagram adverteren is en blijft voorlopig een belangrijke toevoeging aan de online marketing strategie. Je kunt in elke fase van de customer-journey inhaken met de juiste boodschap.

Je creëert merkbekendheid met je producten of diensten. Je inspireert je doelgroep en haalt ze over om een actie uit te voeren. Vervolgens kun je via hetzelfde kanaal contact houden om de klant-bedrijfsrelatie te versterken en de gemiddelde klantwaarde te verhogen.