Auteur:
Dinand Bosch
Categorie:
Gepubliceerd op:
november 16, 2023
Interessant? Deel dit:
Keyword research vormt een cruciale, maar uitdagende, pijler binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het ontdekken van de juiste keywords is niet alleen een kunst, maar ook een wetenschap. Waar begin je met zoeken, en waarom is het essentieel om precies die keywords te vinden die resoneren met je doelgroep? In dit artikel onthul ik drie effectieve strategieën die je zullen helpen bij het ontrafelen van het potentieel van nieuwe keywords. Duik met mij mee in de wereld van SEO, en laten we samen de eerste stap zetten naar succesvol keywordonderzoek.”
Waarom is het zo belangrijk om relevante keywords te vinden?
Op nieuwe keywords ranken kan de traffic naar jouw website een enorme boost geven. Maar het zal je website op heel veel andere manieren verbeteren.
Het helpt je de marketing funnel te begrijpen
Keywords geven een heel goed inzicht in jouw marketing funnel, de stappen die nodig zijn voordat iemand een klant wordt.
Het begrijpen van jouw eigen marketing funnel is erg belangrijk. Hoe beter je dit begrijpt, hoe meer mensen klant van jou zullen worden.
Laten we bijvoorbeeld even zeggen dat je truien verkoopt.
Je ranked al op populaire keywords zoals “beste truien” en “oversized trui”
Na het zoeken van nieuwe keywords kom je erachter dat jouw doelgroep ook zoekt naar keywords zoals “beste truien voor in de winter” en “hoe houd je je truien mooi.”
Door deze “semantische” keywords weet je waar mensen naar zoeken voordat ze een aankoop doen.
Dus, hoe ga je nu verder?
Met het schrijven van content die hen aanspreekt. Schrijf dus bijvoorbeeld een blog waarbij je ranked op het keyword “hoe houd je je truien mooi”.
Hiermee krijg je de aandacht van mensen die deze informatie anders van een concurrent hadden gekregen.
Nu krijgen ze deze informatie dus van jou, waarmee je de kans vergroot dat je van deze mensen klanten maakt.
Keywords zorgen voor diversiteit in de “traffic sources”
Nu denk je misschien: wat zijn die “traffic sources” eigenlijk?
Die “traffic sources” zijn simpelweg waar jouw website bezoekers vandaan komen.
Bijvoorbeeld, je ranked voor 20 keywords, en al je organische traffic komt hier vandaan.
Dan, op een dag, besluit een concurrent om ook te ranken op deze keywords. Je organische traffic wordt hierdoor een stuk lager.
Hoe los je dit op?
Probeer op zoveel mogelijk keywords te ranken. Hierdoor word jouw traffic minder hard geraakt als je rankings fluctueren. Dit blog over de basis van een keyword onderzoek is daarmee ook al een goed begin.
Stel dat je nu bijvoorbeeld ranked op 100 keywords. Als je dan op een gegeven moment minder gaat ranken op 20 keywords, krijg je nog steeds veel traffic door de 80 andere keywords waar je op ranked.
Het verbeteren van Paid Search campagnes
Waarschijnlijk ben je wel bekend met de pay-per-click (PPC) ads bovenaan in Google of andere zoekmachines:
Je kan advertenties gebruiken om op bepaalde keywords te ranken. Dan, wanneer iemand zoekt naar de keywords waar jij met je advertenties op ranked, heb je een kans dat je advertentie tevoorschijn komt.
Wanneer je nieuwe keywords vindt, kan je ze toevoegen aan je PPC campagnes (Google Ads). Dit vergroot de kans dat jouw advertenties verschijnen in de SERP (search engine result page).
De 3 beste manieren voor keyword research en het vinden van nieuwe zoekwoorden.
Zo, nu je weet waarom het belangrijk is om nieuwe keywords te vinden, zal ik je nu uitleggen hoe je nieuwe keywords kunt vinden om meer traffic te genereren.
Keyword Gaps
Keyword gaps ontstaan wanneer jouw concurrentie ranked op keywords waar jij niet op ranked. Het is belangrijk om die keyword gaps te verkleinen om te voorkomen dat jouw concurrenten meer winst maken dan jij.
Er is een hele handige tool die je hiervoor kunt gebruiken, namelijk de SEMrush keyword gap tool.
Om met deze tool te beginnen, voer je eerst je domeinnaam in en een concurrent waarmee je je keywords wilt vergelijken. In dit voorbeeld heb ik KFC en de Burger King gebruikt. Klik vervolgens op ”compare” om de keywords te vergelijken met de concurrent.
Vervolgens scroll je naar beneden naar ”all keyword details for:” en klik op ”untapped”.
Scroll door de keywords waar je nog niet op ranked en kijk welke keywords relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Hierbij is het goed om te letten op de zoekintentie achter een keyword, wilt de gebruiker bijvoorbeeld een conversie voltooien of alleen maar informatie vinden?
Het tweede wat belangrijk is, is het zoekvolume. Als er veel naar een keyword wordt gezocht, dan is dat relevanter dan een keyword waar nauwelijks naar wordt gezocht. Daarna kijk je naar de keyword difficulty (kd%), dit laat zien hoe moeilijk het is om op een keyword te ranken, hoe lager het kd percentage hoe beter.
Veelgestelde vragen
Dit is een hele makkelijke en gratis manier om nieuwe keywords te vinden. Door te kijken naar de veelgestelde vragen kom je er ook achter waar mensen naar zoeken en welke vragen ze hebben.
Deze veelgestelde vragen noemen we long tail keywords. Naar deze keywords wordt natuurlijk minder vaak gezocht dan normale keywords, maar ze zijn wel een stuk specifieker. Je weet dus meteen de zoekintentie achter deze long tail keywords.
Stel, je hebt een blogpagina voor het maken van gerechten. Je wilt een blog schrijven over pasta. Zoek dan bijvoorbeeld op ”pasta maken” en kijk bij veelgestelde vragen.
Hier heb je 4 opties. Je zou over elk van deze vragen een blog kunnen schrijven, maar wat nou als je nog niet tevreden bent met deze opties? Klik dan op 1 van de opties, er zullen dan nog meer vragen tevoorschijn komen.
Zoals hier, door te klikken op een veelgestelde vraag komen er weer nieuwe veelgestelde vragen bij, die misschien wel relevanter is voor jouw bedrijf.
Lost keywords vinden
Lost keywords opzoeken is ook een goede manier om op nieuwe keywords te ranken, Maar wat zijn deze lost keywords eigenlijk?
Lost keywords zijn keywords waar je eerst wel op hebt geranked, maar nu niet meer.
Een website kan keywords verliezen door meerdere redenen. Misschien kwam de content niet overeen met de zoekintentie achter het keyword waar je op aan het ranken was.
Stel, je hebt een blog geschreven over boten. In dat blog benoem je ook nog even kort iets over opblaasbare boten.
Daardoor heb je in het begin geranked op het keyword ”opblaasbare boten”, maar je verliest dit keyword want het blog ging over het algemeen niet over opblaasbare boten.
Dus, wat doe je om opnieuw te ranken op dat keyword? Een volledig nieuw blog schrijven over opblaasbare boten, zodat je weer opnieuw websitebezoekers genereert.
Je kunt natuurlijk ook kijken welke keywords jouw concurrenten verloren zijn en daar blogs over schrijven. Zo genereer je websitebezoekers die voorheen bij jouw concurrenten terecht kwamen.
Maar hoe vindt je die keywords? Met de Organic Research Tool van SEMrush.
Vul de domeinnaam in van jezelf of van een concurrent. Klik vervolgens op ”search” Om lost keywords te vinden.
Scroll vervolgens naar beneden naar ”top position changes in organic” en klik op ”lost”. Vervolgens klik je op ”view all keywords” om alle lost keywords te vinden.
Hier zal je alle lost keywords zien, samen met de url van de bijbehorende pagina.
Kijk vervolgens bij de kolom ”traffic diff.” naar lost keywords met de meeste traffic verandering. Je kunt op deze keywords gaan ranken zolang ze maar relevant zijn voor jouw website.
Weet je niet wat voor content je nu kan schrijven? Kijk naar de kolom ”intent” om te zien wat de zoekintentie achter het keyword is. Dit geeft je een beter idee vanuit welke insteek je een blog kan gaan schrijven.
Conclusie
Zo, je bent nu bekend met het vinden van nieuwe keywords. Zoals je in dit blog kon zien hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Nu gaat het er natuurlijk om dat je goede content schrijft die bij de nieuwe keywords horen. Wij leggen je in dit blog uit hoe je dat kan doen. Succes!