Auteur:
Growth
Categorie:
Gepubliceerd op:
november 28, 2022
Interessant? Deel dit:
Wil je hoger scoren in de zoekresultaten van Google? Of weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om informatie te zoeken? Dan is het belangrijk om goed te begrijpen wat zoekwoordonderzoek is. In dit blogartikel leggen we uit wat zoekmachine optimalisatie is en geven we 4 eenvoudige stappen waarmee je zelf aan de slag kunt gaan met SEO-zoekwoorden onderzoek.
Wat is een zoekwoorden onderzoek voor SEO?
SEO-zoekwoorden onderzoek is het proces voor het identificeren van de woorden en zinnen waarop je doelgroep zoekt. SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie), wat betekent het optimaliseren van uw website om hoger te verschijnen in de resultaten van zoekmachines. SEO keyword onderzoek omvat het begrijpen welke keywords gerelateerd zijn aan de onderwerpen waar u zich op richt en hoe competitief ze zijn. Deze informatie helpt u te begrijpen welke woorden en zinnen u moet gebruiken voor inhoud op uw eigen website en voor marketingcampagnes.
Wat is zoekwoorden onderzoek en waarom is het belangrijk?
Met een zoekwoordenonderzoek kunt u ontdekken welke termen en zinnen uw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar websites of antwoorden op zoekmachines. Een trefwoord kan één woord, twee woorden, een zin of zelfs een vraag zijn.
Zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat het u helpt het kooptraject van uw klanten te begrijpen, uw concurrentielandschap en hoe u uw contentstrategie kunt vormgeven.
Als website- of SEO specialist helpt SEO keyword onderzoek u om content beslissingen vorm te geven die worden ondersteund door onderzoek en analyses. Zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO.
SEO is een proces waarmee u op onderzoek gebaseerde beslissingen kunt nemen om nieuwe inhoud te creëren, bestaande inhoud te optimaliseren en effectieve betaalde zoek campagnes uit te voeren.
Als u de verkeerde zoekwoorden kiest of niet optimaliseert voor de juiste zoekwoorden, kunt u er niet in slagen potentiële klanten naar uw website te leiden of hogere bouncepercentages ervaren vanwege de verkeerde inhoud.
Als u uw zoekwoorden onderzoek en SEO goed aanpakt, wint u webverkeer en leads met een combinatie van gebruikersgerichte inhoud en datagestuurde inzichten.
Wat bedoelen we precies met zoekwoordenonderzoek?
Keyword onderzoek is een vorm van marktonderzoek, maar het is meer dan dat. Elk bedrijf begint met een doelgroeponderzoek over zijn klanten en hun online gedrag. SEO keyword onderzoek stelt merken in staat om hun aannames te toetsen aan data om hun strategie te valideren of uit te dagen.
Keyword onderzoek met een SEO keyword research tool zoals bijvoorbeeld Semrush stelt bedrijven in staat om te evalueren:
- Keyword zoekvolume. Een goede keyword tool biedt nauwkeurige maandelijkse zoekvolumes voor elke ingevoerde zoekterm.
- Concurrentievermogen/Moeilijkheid. Leer hoe moeilijk het is om te scoren op een bepaald trefwoord gebaseerd op het competitieve landschap.
- Bied kosten. Trefwoord onderzoek tools moeten een bereik of gemiddelde kosten per klik bieden voor merken om effectief te budgetteren voor PPC campagnes.
- Bovendien, een kwaliteit keyword research tool biedt gebruikers met keyword suggesties, waardoor ze gerelateerde trefwoord zinnen en vragen kunnen verkennen die ze misschien niet hebben overwogen.
De beste SEO tools zullen ook wereldwijde bedrijven die gelokaliseerde data zoeken toestaan om trefwoord data per land te weergeven.
Wat is het Keyword Onderzoek Proces?
Basis zoekwoord onderzoek kan worden afgerond in een paar uur, maar er zou een continu proces moeten zijn om trefwoord trends te monitoren en nieuwe lijsten te creëren als uw zakelijke behoeften veranderen.
Hier zijn enkele basisstappen die u kunt volgen:
Brainstormen.
Voordat u begint met extern onderzoek, moet uw team brainstormen over welke trefwoorden en zinnen het meest relevant zijn voor uw publiek tijdens hun klantreis. Probeer branche jargon te vermijden en gebruik in plaats daarvan zinnen die uw publiek zou gebruiken.
Selecteer een keyword research tool.
Er zijn veel SEO keyword tools op de markt, van gratis tot betaald. Voor de beste zoekwoord onderzoeksresultaten zoek je een robuuste keyword tool. SEO tools zoals Semrush geven je precieze zoekvolumes, analyseren concurrerende URL’s, en analyseren attributie inzichten. Daarnaast is heeft Google zelf ook enkele tools die je gratis kunt gebruiken zoals: Search Console en Google Analytics voor het analyseren van data.
Maak zoekwoordenlijsten.
Begin met een trefwoordenlijst die uw brede trefwoorden, onderwerpen en merknaam omvat. Vervolgens wilt u misschien secundaire lijsten bouwen die specifiek zijn voor een product- of servicelijn of een specifiek punt in uw marketing traject.
Stel uw 0-punt vast en stel doelen.
Bewaar uw lijsten en documenteer uw ranking positie om later de vooruitgang te kunnen aantonen. Stel doelen rond trefwoorden waarvoor u hoger wilt ranken.
Zoekwoordonderzoek is een essentieel onderdeel van elke effectieve SEO-strategie. Door de juiste hulpmiddelen te gebruiken en een eenvoudig proces te volgen, kunt u waardevolle gegevens blootleggen die u zullen helpen inhoud te creëren die uw publiek wil zien en het verkeer naar uw website te verhogen. Mocht u nog hulp nodig hebben met uw online campagnes dan helpen onze marketing managers u graag verder. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek.