Wat is linkbuilding, en wat zijn backlinks?
Linkbuilding is het creëren van links op andere websites naar die van jou (niet te verwarren met interne links). Hoe je dit doet en hoe dit gebeurd is alles bepalend voor de kwaliteit van jouw SEO strategie. Deze links op andere websites naar die van jou, worden backlinks genoemd. Zie het als een waarderingssysteem onder websites. De algoritmes van zoekmachines zoals die van Google en Bing gebruiken dit als een van de onderdelen om te bepalen waar een website over gaat en hoe belangrijk een website op een bepaald onderdeel is.
Hoewel dit makkelijk klinkt, is dit het niet. Linkbuilding is namelijk omstreden en dient met expertise te worden uitgevoerd. Zoekmachines zitten namelijk niet te wachten op mensen die het internet vol spammen met links naar hun website. Daarom hebben bedrijven zoals Google hier strenge regels voor opgesteld en zoeken de algoritmes continue naar linkuitwisselingprogrammas en andere vormen van linkbuilding die in strijd zijn met de Google richtlijnen voor linkbuilding.
Linkbuilding
Dit is een van de meest gebruikte SEO onderdelen om ervoor te zorgen dat websites hoger in Google en zoekmachines komen. Om niet in strijd te zijn met de Google richtlijnen wil je zoveel mogelijk natuurlijke linkbuilding technieken toepassen.
Backlinks
Backlinks zijn de daadwerkelijk geplaatste links op andere websites naar die van jou. Vaak worden deze voorzien van een ‘anchor’ (zoekwoord of zoekterm) die relevant is voor de website en waar deze op gevonden wilt worden.
Hoe werkt linkbuilding, en waar moet je rekening mee houden?
Na onze korte introductie over linkbuilding ga ik direct met de deur in huis vallen en je onze allerbeste linkbuilding tip geven. Ik zal heel eerlijk zijn, dit is meteen ook de moeilijkste techniek maar wel de waardevolste die er is. De reden hiervoor is omdat ik wil dat je begrijpt hoe linkbuilding werkt, waarvoor het bedoelt is en waarom zoekmachines backlinks nog steeds als een sterk signaal meenemen in hun algoritmes.
De beste manier om backlinks naar jouw website en websitepagina’s te krijgen is door het schrijven en creëren van waardevolle content van hoge kwaliteit op je website. Op het moment dat jij een autoriteit bent in een bepaalde niche of op een specifiek onderwerp, zullen andere websites maar al te graag naar jouw artikelen en pagina’s willen linken. Dit zijn de beste links die je kunt krijgen, en dit is wat o.a. Google graag wil. Namelijk meer waardevolle informatie op het internet.
Content = KING!
Relevantie = KEY!
Natuurlijke linkbuilding.
Na onze korte introductie over linkbuilding ga ik direct met de deur in huis vallen en je onze allerbeste linkbuilding tip geven. Ik zal heel eerlijk zijn, dit is meteen ook de moeilijkste techniek maar wel de waardevolste die er is. De reden hiervoor is omdat ik wil dat je begrijpt hoe linkbuilding werkt, waarvoor het bedoelt is en waarom zoekmachines backlinks nog steeds als een sterk signaal meenemen in hun algoritmes.
De beste manier om backlinks naar jouw website en websitepagina’s te krijgen is door het schrijven en creëren van waardevolle content van hoge kwaliteit op je website. Op het moment dat jij een autoriteit bent in een bepaalde niche of op een specifiek onderwerp, zullen andere websites maar al te graag naar jouw artikelen en pagina’s willen linken. Dit zijn de beste en relevantste links die je kunt krijgen, dit is wat o.a. Google graag wil. Namelijk meer waardevolle informatie op het internet.
Een gezond linkprofiel.
Het bouwen van backlinks is een delicaat proces, logischerwijs kom je er met alleen natuurlijke links niet. De concurrentie maakt tenslotte ook gebruik van linkbuilding technieken. Daarnaast is het wanneer goed ingezet een bewezen techniek om hoger in Google te komen. Wat je wilt creëren is een gezond en zo natuurlijk mogelijk linkprofiel. Dit doe je door verschillende soorten links vanaf sterke websites in jouw niche of onderwerp te krijgen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan en kan op veel verschillende manieren.
Welke soorten links zijn er?
Als we echt heel diep op linkbuilding en alle technieken die daarbij komen kijken in zouden gaan. Dan zou je in slaap zijn gevallen voordat je alles hebt gelezen. We houden het daarom simpel en gaan het niet hebben over de verschillende soorten anchors en URL’s die nodig zijn voor een gezondlinkprofiel. Net zoals we het niet over de MOZ waardes DA & PA en gaan hebben of de spamscore van een website, als de andere SEO-metrics die wij als online marketing bureau gebruiken in onze dagelijkse werkzaamheden. In feite zijn er 3 soorten links die je weer kunt opdelen in sub-categorieën.
Natuurlijke links
Dit zijn de links die je meestal wilt. Deze worden ongevraagd op andere websites naar die van jou geplaatst. Dit kan naar je homepage zijn, of naar een inhoudelijke pagina over een bepaald onderwerp zoals in een blog. Deze links hebben vaak een hoge relevantie maar dit biedt geen garantie en wil je dit ook in de gaten houden.
Links op verzoek
Dit zijn links naar jouw website die op verzoek zijn geplaatst. Dit kan door middel van een linkruil zijn. Maar ook door in afspraak een kwalitatief blog artikel aan te leveren voor een website met als voorwaarde dat er naar jouw website wordt gelinkt vanuit het artikel. Denk hierbij ten alle tijden aan de relevantie.
Zelf geplaatste links
Naast een ruil, of het aanleveren van content marketing zijn er veel plekken op het internet waar jezelf links kunt plaatsen. Denk aan fora, in reactievelden op diverse websites, of op linkdirectories en startpagina’s. Door het gemak van deze links, verwaarloos je al snel de kwaliteit van de relevantie. Let hier goed op!
In-content links
Een in-content link wordt geplaatst binnen een stuk content. Hiermee wordt meestal een bestaand stuk content op een website aangeduid waarvan de relevantie voor de link hoog is. En de verwijzing naar de website toegevoegde waarde biedt.
Blog / artikel links
Dit lijkt veel op een in-content link, het verschil zit vooral in dat dit een nieuw stuk content betreft. Aangeleverd door jou of een schrijver. De blog gaat over jouw website of een relevant onderwerp. Met daarin een of meerdere verwijzingen.
Partnerlinks
Helaas wordt dit teveel en verkeerd toegepast. Deze links die doorgaans op een aparte pagina met alleen partnerlinks worden vermeld zijn nodig in een gezond linkprofiel. Maar teveel van deze ziet er al snel onnatuurlijk uit.
Startpagina links
Een makkelijke manier die vaak door onervaren mensen wordt toegepast. Teveel links op startpagina’s zorgt voor een onnatuurlijk linkprofiel en kunnen je rankings negatief beinvloeden. Doe dit met mate en alleen hoge relevantie.
Linkbuilding uitbesteden, onze pakketten.
Linkbuilding vergt veel kennis en is arbeidsintensief. Je krijgt te maken met de vele SEO-metrics zoals DA, PA, RD, TF, CF. Deze zijn nodig om te bepalen wat de waarde van een website is en of het plaatsen van een link een goede actie zal zijn. Daarnaast speelt het onderhouden van een gezond linkprofiel een belangrijke factor. Je wilt niet teveel van dezelfde zoekwoorden (anchors) gebruiken, dit wil je zo diverse mogelijk. Het gebruik van geen tot verschillende anchors zoals: branded, generic of topic anchors is een must. Linkbuilding uitbesteden aan een online marketing bureau met ervaring kan je ene hoop tijd sparen en bedrijfsgroei opleveren.
Kijk uit met goedkope linkbuilding pakketten.
Wat je wilt is kwaliteit en relevantie, je wilt tenslotte een sterk fundament en groei voor de langere termijn. Helaas bieden veel ‘online marketing bureaus’ goedkope linkbuilding pakketten aan. Dit kunnen ze zo goedkoop aanbieden omdat ze gebruik maken van een PBN (Privé Blog Netwerk). Dit zijn websites die ze zelf in beheer hebben maar totaal geen toegevoegde waarde hebben, en alleen voor dit doel worden gebruikt. Deze websites hebben in de meeste gevallen ook geen echte websitebezoekers. Het plaatsen van links op dit soort websites zorgt er voor dat je zoekresultaten maar voor kort verbeteren. Het gebruik van een PBN is tegen de richtlijnen van Google in en daarom zal dit op de langere termijn worden afgestraft en je zoekmachine posities negatief beïnvloeden, wat zelfs kan leiden tot een Google penalty.
Onze Growth pakketten.
Wij zijn zelf ook een bedrijf, en begrijpen dat constante groei voor een langere termijn belangrijk is voor succes. Daarnaast is uw groei, ook onze groei. We willen tenslotte dat u een tevreden klant bent. Wij werken daarom niet met linkbuilding en SEO technieken die tegen de richtlijnen in gaan. Al onze methodes zijn volgens de zogenoemde ‘white hat SEO’ methodes. Waarin kwaliteit en relevantie op #1 staan. Wij bieden geen goedkope linkbuilding pakketten aan. Onze Growth linkbuildingpakketten zijn er om kwalitatieve groei op de lange termijn te realiseren.
Local Growth pakket
Voor kleine lokale bedrijven.- 4 uur handmatige linkbuilding
- 10 Backlinks
- 0-meting
- Zoekwoordenonderzoek
- Linkprofiel optimalisatie
- Sterke relevante backlinks
- In-content links & blogs
- SEO Advies
- Maandelijkse rapportage
Basic Pakket
Landelijke targeting- 8 uur handmatige linkbuilding
- 20 Backlinks
- 0-meting
- Zoekwoordenonderzoek
- Linkprofiel optimalisatie
- Sterke relevante backlinks
- In-content links & blogs
- SEO Advies
- Maandelijkse rapportage
Groot pakket
Voor een sterke groei- 16 uur handmatige linkbuilding
- 30 Backlinks
- 0-meting
- Zoekwoordenonderzoek
- Linkprofiel optimalisatie
- Sterke relevante backlinks
- In-content links & blogs
- SEO Advies
- Maandelijkse rapportage
Linkbuilding op maat
Handmatige linkbuilding- Handmatige linkbuilding
- # Backlinks
- 0-meting
- Zoekwoordenonderzoek
- Linkprofiel optimalisatie
- Sterke relevante backlinks
- In-content links & blogs
- SEO Advies
- Maandelijkse rapportage
De prijzen van bovenstaande pakketten zijn ex btw. Ons Basic linkbuildingpakket is het meest gewilde pakket en zorgt voor een stabiele groei. Het Local Growth pakket is bedoeld voor kleine bedrijven die vooral lokaal goed gevonden willen worden. Mocht je zowel lokaal als landelijk hoger in Google willen staan. Neem dan contact op voor een pakket op maat. Onze prijzen zijn per maand, en op elk moment op te zeggen. Wij adviseren om linkbuilding continue in te zetten voor het beste resultaat. Het eenmalig plaatsen van een aantal links werkt niet voor een sterke stijging en de lange termijn. Uw ranking posities in de zoekmachines zullen snel weer dalen. Wat u wilt is een zo natuurlijk mogelijk proces van het plaatsen van links over een langere periode.
Wil je meer weten over de mogelijkheden of heb je vragen over linkbuilding? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Onze werkwijze.
Onze linkbuilding pakketten zijn gebaseerd op handmatige linkbuilding en outreach. Binnen ons netwerk van professionals, dat wij in de jaren dat wij werkzaam zijn als online marketing bureau hebben opgebouwd. Kijken wij naar ‘best match partners’ voor waardevolle samenwerkingen met uw website en bedrijf.
Op basis van uw wensen, doelstellingen en niche. Analyseren wij welke zoekwoorden er het beste gebruikt kunnen worden, en doen wij een 0-meting. Vervolgens kijken we welke anchors en urls het beste gebruikt kunnen worden, hierbij houden we rekening met de al geplaatste en bestaande backlinks. Om zo het linkprofiel te optimaliseren. Vervolgens gaan wij aan de slag met onze werkzaamheden en bezorgen wij u elke maand een rapportage van onze werkzaamheden en de behaalde resultaten.
Do's - Wat doen we wel?
- Handmatige linkbuilding.
- Zoekwoorden onderzoek & analyse.
- Linkbuilding strategie opstellen.
- Optimaliseren van bestaand linkprofiel.
- Creeren van natuurlijk en divers linkprofiel.
- Manuele outreach naar bloggers.
- SEO Metrics (Majestic, MOZ, Ahrefs)
- Websites analyseren. Waarde / kwaliteit bepaling.
- Plaatsen van relevante links in kwalitatieve blogs & artikelen.
- Content Marketing.
- Maandelijkse rapportage.
Dont's - Wat doen we niet?
- Gebruik van PBN (Private Blog Network).
- Links inkopen.
- Gebruik van lage kwaliteit links met lage score.
- Black Hat SEO-technieken toepassen.
- Gebruik van geautomatiseerde linkbuildingtools.
- Meerdere links op één domein.
- Kiezen voor kwantiteit.
- Linkplaatsingen op startpagina’s & linkdirectories met lage kwaliteit.
- Continue gebruik van dezelfde anchors.
- Alleen naar homepages linken.