wat is een meta description?

Auteur:

Dinand Bosch

Gepubliceerd op:

november 22, 2023

Interessant? Deel dit:

6,1 min read|1120 words|

Wat is een meta description?

Een meta description is een essentieel element in de digitale marketingwereld, fungerend als een compacte samenvatting van de inhoud van je blog of artikel zoals die verschijnt op de zoekresultatenpagina (SERP) van zoekmachines zoals Google. Deze korte beschrijving wordt door Google benut om een snippet te creëren – een beknopte, beschrijvende tekst die bij een zoekresultaat hoort. Het is cruciaal dat deze meta description uniek en nauwkeurig de inhoud van je pagina weerspiegelt, omdat het onder de URL en de SEO-titel wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Hier is een voorbeeld van hoe dit eruitziet in de praktijk:

een afbeelding van een meta beschrijving in google

Bijna alle content management systemen en SEO plugins zorgen ervoor dat je je meta beschrijving erg simpel kunt aanpassen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een blog dat ik onlangs heb geschreven over een 301 redirect instellen zodat je weet hoe een meta beschrijving in WordPress eruit ziet:

een afbeelding van hoe een meta beschrijving er in wordpress uit ziet.

Waarom zijn meta descriptions zo belangrijk voor SEO?

Hoewel meta descriptions niet direct invloed hebben op de ranking van een website, spelen ze toch een cruciale rol in de zoekmachineoptimalisatie. Google neemt de meta description niet direct mee in de algoritmes die de positie van een pagina in de zoekresultaten bepalen. Desondanks is het belang van een goed opgestelde meta description niet te onderschatten.

Waarom zijn ze dan zo belangrijk? Een unieke en goed doordachte meta description kan je website laten opvallen op de zoekresultatenpagina (SERP). Door het integreren van relevante zoekwoorden in een heldere en aantrekkelijke beschrijving, onderscheid je je van de concurrentie.

Een effectieve meta description heeft het vermogen om gebruikers te overtuigen om op je link te klikken, wat leidt tot een hogere click-through-rate (CTR). Deze verhoogde interactie kan indirect invloed hebben op de ranking van je pagina in Google’s zoekresultaten.

Het is ook belangrijk om te weten dat als Google vindt dat je meta description niet overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker, ze mogelijk een andere snippet genereren die beter past bij de zoekopdracht. Dit benadrukt het belang van het afstemmen van je meta description op zowel de inhoud van je pagina als de verwachtingen van de gebruiker.

Dit laat ik even zien in een voorbeeld.

Eerst zocht ik op in google: “wat is website optimalisatie growth media.” Google heeft daarbij gekozen om dit stukje tekst te laten zien:

afbeelding van een snippet van een meta beschrijving in google.

Daarna heb ik het volgende opgezocht: “Wat kan je met website optimalisatie.” Dezelfde pagina wordt hier getoond door google, maar met een andere snippet. Google vond een ander stukje tekst van de pagina relevanter voor de zoekintentie.

afbeelding van een snippet van een meta beschrijving in google.

Hoe schrijf je een goede SEO Meta Description?

Zorg dat je meta description niet meer dan 105 karakters bevat.

Ik zou aanraden om 105 karakters te gebruiken, als dat niet lukt probeer er dan iets onder te zitten.

Technisch gezien is er geen limiet voor hoe lang je meta description mag zijn. Waarom dan toch maximaal 105 karakters gebruiken?

Omdat Google jouw meta description kan inkorten. Dat inkorten kan je click-through-rate behoorlijk verlagen. Omdat Google daarin misschien niet de relevante zoekwoorden gebruikt.

Het exacte aantal karakters dat Google laat zien in een snippet hangt af van een aantal dingen waaronder:

  • De device waar op wordt gezocht (op een laptop wordt er meer tekst laten zien dan op een smartphone)
  • Hoe wijd je karakters zijn (een M is wijder dan een I)
  • Of Google je snippet bold maakt

Tip: Bescherm je belangrijkste informatie door die vooraan in de meta description te plaatsen. Dit zorgt er ook voor dat de aandacht van de lezer beter wordt getrokken.

Zorg dat je belangrijkste keyword erin staat

In elke meta description moet het belangrijkste keyword staan. In een ander blog legde ik je al even uit hoe je erachter komt wat je belangrijkste zoekwoorden zijn.

Dit beïnvloed jouw SEO (zoekmachine optimalisatie) niet direct, maar zorgt er wel voor dat mensen sneller op jouw pagina klikken. Daarnaast maakt google de woorden in de meta description die overeenkomen met de zoekopdracht bold. Hierdoor val je ook eerder op voor bezoekers.

Deze meta description valt bijvoorbeeld behoorlijk doordat deze overeenkomt met de zoekopdracht:

Afbeelding die laat zien dat hier het juiste keyword is gebruikt in een meta beschrijving.

Deze meta description komt niet overeen met de zoekopdracht en valt dan ook een stuk minder op:

Afbeelding die laat zien dat hier niet het juiste keyword is gebruikt in een meta beschrijving.

Geef de gebruiker wat ze willen zien

Het begrijpen van de zoekintentie van de gebruiker (wat de gebruiker wilt bereiken) is enorm belangrijk. Er zijn 4 verschillende zoekintenties:

  • Informatief: Zoekers willen informatie over een onderwerp.
  • Navigatie: Zoekers willen een specifieke pagina vinden (zoals een prijspagina).
  • Commercieel: Zoekers willen merken of diensten onderzoeken.
  • Transactioneel: zoekers willen een actie voltooien (zoals een aankoop doen).

Om te laten zien hoe bedrijven (en Google) daarop inspelen, laat ik wat meta descriptions zien van iPhone.

Wanneer je opzoekt “iPhone kopen” probeert Apple een hoge click-through-rate te krijgen door gebruikers te verleiden met flexibele maandelijkse abonnementen. Dit kan je zien als Commercieel/Transactioneel.

Afbeelding die laat zien hoe Apple en Google inspelen met de meta beschrijving op een zoekintentie.

 Als je iPhones wilt vergelijken, laat Google je verschillende soorten iPhone modellen zien waar je uit kan kiezen. Dit is natuurlijk vanuit een informatieve intentie.

Afbeelding die laat zien dat hier het juiste keyword is gebruikt in een meta beschrijving.

Wanneer je zoekt naar de specificaties van een iPhone 15 geeft Apple je natuurlijk geen vage samenvatting – ze zorgen meteen dat het in de meta beschrijving duidelijk is dat de pagina ingaat op de specificaties van de iPhone 15.

Dit is natuurlijk informatief, maar ook navigationeel. Bezoekers willen de specificatiepagina vinden.

Afbeelding die laat zien dat hier het juiste keyword is gebruikt in een meta beschrijving.

Het is dus enorm belangrijk om de intentie van je bezoekers te achterhalen voordat je je meta beschrijving bepaald.

Zorg dat er een call to action in staat

Call to action’s (CTA’s) vertellen een bezoeker wat hun volgende stap zou moeten zijn. Gebruik een call to action in je meta beschrijving zodat je meer clicks genereert.

Hier een paar voorbeelden:

  • Lees hier meer.
  • Shop online.
  • Probeer het gratis.

Call to action’ s beginnen altijd met een werkwoord en moedigen de lezer aan om een actie te ondernemen. Je maakt jouw meta beschrijving beknopter en boeiender door er een directe call to action in te zetten.

Zorg ervoor dat elke meta description uniek is

Schrijf een unieke meta beschrijving voor elke pagina die in Google verschijnt (geïndexeerde pagina´s).

Hierdoor is het duidelijk voor de bezoekers waar jouw pagina’s over gaan, hiermee verhoog je weer de click-through-rate.

Veel websites hebben dubbele meta descriptions, maar voegen geen waarde toe. En ze beschrijven zeker niet goed waar een specifieke pagina over gaat. Voorkom dit dus.

Als je geen tijd heb om zelf de meta descriptions aan te passen, laat dan jouw teksten schrijven door een professional.

Conclusie

Je weet nu:

  • Wat een meta description is.
  • Waarom een meta description belangrijk is.
  • Hoe je een goede meta description schrijft.

Het is dus belangrijk om goede meta descriptions te schrijven, hierdoor genereer je veel meer website bezoekers. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust even contact met ons op. Veel succes!

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Blog inhoud:
Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!