Threads nederland

Auteur:

Dinand Bosch

Categorie:

Gepubliceerd op:

december 14, 2023

Interessant? Deel dit:

4,8 min read|937 words|

Threads is nu ook gelanceerd in Nederland. Wat kan je allemaal met deze app? Is dit gunstig voor marketeers? 

Wij leggen het voor je uit.

Threads, een social media app van het moederbedrijf Meta, is een antwoord op X (voorheen twitter). Sinds de overname van Elon Musk zijn er veel wijzigingen doorgevoerd in de app. Niet iedereen is daar blij mee – X heeft behoorlijk wat gebruikers verloren. Threads kan worden gezien als een vervanger van het voormalige Twitter. Volg ons Threads account hier.

Waarom komt Threads nu pas naar Nederland?

Threads werd in Juli dit jaar al gelanceerd in landen zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk. Waarom dan nu pas in Nederland? Dit heeft alles te maken met de privacywetgeving in de EU. Die wetgeving beperkt de manieren waarop grote techbedrijven data mogen delen. Meta moest eerst voorbereidingen treffen om daar rekening mee te houden. Zo is de nieuwe TikTok Shop functie ook al elders gelanceerd maar komt Nederland later aan bod.

Wat kan je met Threads?

Threads is redelijk vergelijkbaar met X, maar is toch nét iets anders. De app lijkt op die van X en is goed te gebruiken om openbare gesprekken te voeren via tekstberichten. Zo´n bericht bevat maximaal 500 tekens. Ook kan je net als op vele andere social media platformen video´s, afbeeldingen, gifjes en polls delen. 

inloggen bij Threads

Hoe maak je een account aan?

  • Je hebt een Instagram account nodig. Heb je die nog niet? Maak die dan eerst aan.
  • Log in bij Threads met je Instagram account.
  • Importeer je volgerslijst van Instagram naar Threads (optioneel).
  • Als je een blauw vinkje op instagram hebt, dan kan je die ook meenemen naar je Threads profiel (optioneel).

Wat is het verschil tussen Threads en X

Er zijn behoorlijk wat overeenkomsten tussen Threads en X. Toch lijkt Threads meer op het voormalige Twitter. Dit zijn dan ook de verschillen die je tegenkomt:

  • Threads heeft (nog) geen betaalde advertenties, X heeft dit dus wél.
  • Op Threads is het niet mogelijk om persoonlijke berichten te sturen naar mensen, bij X wel.
  • Threads is dus gekoppeld aan je instagram account. Je kan dus alleen gebruik maken van Threads als je ook over een Instagram account beschikt. Bij X heb je alleen een e-mail nodig om mee in te loggen.
  • Op Threads heb je een maximum van 500 karakters per bericht. Op X is dit maximum 280 karakters, tenzij je een betaald abonnement hebt. Het maximum is in dat geval 25.000 karakters per bericht.
Threads Nederland instagram

Wat is het verdienmodel van Threads?

Momenteel heeft Threads (nog) geen verdienmodel. De verwachting is dat Threads nog wel met een verdienmodel komt.Dit heeft alles te maken met de andere social media apps van Meta: Facebook en Instagram. En waarschijnlijk zal Meta via Facebook adverteren binnenkort deze functie beschikbaar stellen.

Daar verdient Meta een behoorlijk bedrag aan door advertenties. Sinds kort hebben ze ook een verdienmodel waarbij ze verdienen aan mensen die geen advertenties willen zien, namelijk advertentievrije abonnementen.

Dit is nu dus nog niet het geval bij Threads, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk nog wel gebeuren.

Marketeers opgelet

Door de komst van Threads hebben we er een nieuw social media platform bij. Dat betekent dus weer een platform extra met een enorm groot bereik. Binnen 5 dagen na de lancering had Threads al meer dan 100 miljoen gebruikers. Een enorm aantal mensen die bedrijven dus kunnen bereiken.

Threads VS X

Threads schoot dus al uit de startblokken qua aantal gebruikers. Is dit nieuwe platform goed voor marketeers, of kan je beter X gebruiken?

Op die vraag geeft Neil Patel (marketing expert) antwoord met zijn onderzoek. Door een analyse die hij heeft uitgevoerd op 308 accounts geeft hij inzicht over de app.

Lees hieronder zijn inzichten:

  • Threads overtrof de verwachtingen en kreeg meer gebruikers in vergelijking met andere platforms zoals ChatGPT en Twitter/X.
  • Threads vertoonde een hogere betrokkenheid met 31,4 likes en 4,3 opmerkingen per bericht in vergelijking met Twitter/X’s 4,9 likes en 0,4 opmerkingen.
  • De betrokkenheid per volger op Threads was aanzienlijk hoger dan op Twitter/X.
  • Het effect op views en bereik op Threads in vergelijking met Twitter/X is onduidelijk, aangezien Threads geen bereikgegevens toont zoals Twitter/X dat wel doet.
  • De betrokkenheid op Threads kan in de loop van de tijd afnemen naarmate de gebruikersactiviteit afneemt, maar het bereik kan toenemen naarmate Threads zich uitbreidt naar meer landen.
  • De conclusie is dat zowel Instagram Threads als Twitter/X kunnen worden gebruikt om vergelijkbare inhoud te plaatsen, wat uiteindelijk de zichtbaarheid van de inhoud vergroot voor een breder publiek.
  • Het is mogelijk dat de platforms naast elkaar bestaan, zoals te zien is met Instagram en Snapchat, en TikTok en Instagram.

Momenteel is het natuurlijk nog niet mogelijk om te adverteren op Threads, maar organische content plaatsen is een aanrader, zeker omdat de engagement op Threads ontzettend hoog is. Wanneer het mogelijk is om te adverteren op Threads raden wij aan om een combinatie te hanteren tussen organische content en betaalde content. Daarmee bereik je alle doelgroepen.

Hoe zit het met de doelgroep op Threads?

Op X zitten veel zakelijke professionals. Threads is de concurrent van X en ook op dit platform zitten dus veel zakelijke professionals. Dit is natuurlijk een super goede doelgroep als je je vooral richt op B2B. 

Wil je meer weten over adverteren voor Gen X, lees dan vooral ook even dit blog.

Conclusie

Threads wordt dus steeds groter en groter. We moeten nog even afwachten hoe het platform zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Mocht je als bedrijf of marketeer nou twijfelen om Threads te gebruiken, ons advies is: doen! Van proberen leer je en je vergroot ondertussen ook je bereik.

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!