waarom e-mail marketing

Auteur:

Growth

Gepubliceerd op:

september 5, 2022

Interessant? Deel dit:

5,3 min read|1052 words|

Het allereerste e-mailmarketing bericht werd in 1978 naar 400 mensen gestuurd. Het was een enorm succesvol bericht, dat $13 miljoen aan verkoop genereerde. Vanaf dat eerste bericht tot nu, heeft e-mail marketing bewezen één van de meest efficiënte vormen van digitale marketing te zijn. Het is een geschikte manier voor bedrijven om te communiceren met hun doelgroepen.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van digitale marketing waarbij bedrijfsnieuws, verkoop, promoties, bevestigingen, coupons, updates en andere relevante informatie via e-mail aan uw doelgroep worden gecommuniceerd. Er zijn verschillende soorten e-mailmarketing campagnes, waaronder:

  • Verkoop- en promotie-e-mails
  • Nieuwsbrieven
  • Reengagement e-mail
  • Transactie-e-mails
  • Lead-verzorgende e-mails

Alle marketingcampagnes moeten worden geoptimaliseerd voor zowel desktop- als mobiele apparaten. Houd bij het opzetten van een e-mail marketingcampagne rekening met factoren als campagnetype, doelgroep en marktsegmentatie.

Waarom zouden bedrijven e-mailmarketing moeten gebruiken?

E-mailmarketing is een van de populairste en effectiefste manieren waarop bedrijven hun klanten kunnen bereiken. Als u echter niet zeker bent over het gebruik van e-mailmarketing als onderdeel van uw digitale marketingstrategie, zijn hier 10 manieren waarmee het uw bedrijf ten goede kan komen.

1. Het genereert effectief verkoop.

E-mailmarketing is ongelooflijk effectief bij het werven van nieuwe klanten en het aanmoedigen van vorige klanten om nog een aankoop te doen. Uit onderzoek van is gebleken dat klanten eerder geneigd zijn om extra aankopen te doen als gevolg van gerichte e-mails. U kunt marketing mails gebruiken om meer verkeer naar uw website te leiden, waardoor consumenten in uw funnel terechtkomen.

2. Het is betaalbaar.

E-mail marketing is een van de goedkoopste vormen van outreach beschikbaar voor een elk bedrijf vandaag. Het heeft ook een van de beste ROI’s beschikbaar voor bedrijven van elke omvang. Het voordeel van e-mailmarketing is dat u dezelfde elementen van direct mail kunt gebruiken, inclusief het onderbrekende effect met verzendtijd optimalisatie, zonder de druk- en portokosten. Het versturen van een e-mail naar een hele lijst kost vaak minder dan de prijs van een lunch.

3. Het is persoonlijk.

Wanneer u ontvangers persoonlijk aanspreekt in de onderwerpregel, openen ze volgens meerdere rapporten de e-mail 2,6% vaker.

Een goede onderwerpregel is slechts de eerste stap om een e-mail niet als spam te laten aanvoelen, maar als een persoonlijk bericht. Dit zijn enkele andere manieren waarop uw kleine bedrijf een doorklik kan stimuleren:

  1. Stuur een specifieke e-mail naar abonnees op hun verjaardag of jubileum datum bij uw bedrijf.
  2. Bied een product of korting aan die verband houdt met hun eerdere aankopen bij uw bedrijf.
  3. Neem onderwerpen op die van belang zijn voor uw abonnees.
  4. Met een goed opgestelde e-mail kunt u dit proces automatiseren, zodat uw merk er zonder grote tijdsinvestering van profiteert.

4. U kunt segmentatie gebruiken.

Een groot voordeel van e-mailmarketing is dat u gemakkelijk gesegmenteerde lijsten kunt maken om e-mails naar specifieke mensen te sturen. Deze lijsten met e-mailcontacten kunnen worden gemaakt op basis van factoren zoals geografie of betrokkenheid, en ze zijn geweldig om ervoor te zorgen dat u relevante e-mails verstuurt naar het juiste publiek.

Volgens onderzoek segmenteert 89% van de marketeers hun database niet, en deze fout kan kostbaar zijn. Gesegmenteerde e-mails zorgen er niet alleen voor dat berichten persoonlijker en relevanter aanvoelen voor uw consumenten, maar ze verhogen ook uw click-through rate (CTR).

5. Het creëert een oproep tot actie.

Mensen zijn eerder geneigd iets te kopen als ze het gevoel hebben dat ze zelf hebben geïnvesteerd in een product of dienst. Door een klik aan te moedigen om e-mail te openen, begin je dat investeringsproces. Nog een klik aanmoedigen nadat de ontvanger de e-mail heeft gelezen, is de volgende stap op weg naar conversie.

Zelfs als er niet wordt geklikt, kunt u met voortdurende e-mails aan geïnteresseerde abonnees een druppel campagne opzetten die tot succes kan leiden. Daarom zult u sommige resultaten onmiddellijk zien en andere na verloop van tijd.

6. Het biedt waarde aan uw publiek.

Hoewel e-mailmarketing u waarde biedt door leads aan te sturen, moet het, om echt succesvol te zijn, ook toegevoegde waarde bieden aan uw publiek. 

U kunt meerdere e-mailcampagnes maken die een verscheidenheid aan waardevolle inhoud aan uw lezers bieden. Omarm uw creatieve kant en bied een sterke waardepropositie. Overweeg bijvoorbeeld om onderhoudende of informatieve e-mails naast uw promotionele e-mails te plaatsen om uw inhoud leuk en boeiend te houden. Dit laat abonnees zien dat uw e-mails op meer manieren waardevol zijn.

7. Het verhoogt de naamsbekendheid.

Merkherkenning is een belangrijke drijfveer voor succes in de huidige markt. U moet een merk creëren dat uw doelgroep herkent en dat bij hen aanslaat. Uit data en onderzoek uit 2021 blijkt dat 96% van de consumenten elke dag hun e-mail checkt, dus doe daar uw voordeel mee. Door in de inbox van uw klanten te verschijnen met relevante content, vergroot u na verloop van tijd uw zichtbaarheid en merkherkenning.

8. Het geeft uw merk toegang tot mobiele gebruikers.

Volgens het wereldwijde techcare bedrijf Asurion, controleert de gemiddelde persoon zijn telefoon 96 keer per dag – dat is één keer per 10 minuten! Het gebruik van mobiele telefoons is de laatste jaren geëxplodeerd, en e-mailmarketing biedt u een manier om gebruikers te bereiken waar ze zijn. Volgens onderzoek zijn mobiele gebruikers goed voor 41,6% van alle geopende e-mails. Dit is waarom e-mailmarketing zo’n belangrijk onderdeel is van een groeistrategie voor bedrijven. Het plaatst uw boodschap precies waar uw prospects toevallig zijn.

9. U kunt uw consumenten enquêteren.

Veel bedrijven profiteren van het gebruik van e-mail om consumenten te enquêteren. U kunt een e-mailcampagne creëren die enquêtes verstuurt om klantenfeedback te verzamelen. Enquêtes zijn een makkelijke manier om inzicht te krijgen in wat werkt en wat niet werkt. Het kan u helpen uw producten, diensten en toekomstige marketingcampagnes af te stemmen op de behoeften van de consument.

10. Het biedt meetbare resultaten.

Anders dan bij andere vormen van marketing, behaalt u met e-mailmarketing meetbare resultaten. U kunt zien welke campagnes effectief zijn en welke niet. U kunt zelfs verschillende e-mail outreach inspanningen testen om te bepalen welke de grootste impact zal hebben.

Veel andere vormen van betaalde marketing kosten meer en bieden deze voordelen niet. De mogelijkheid om een bericht op maat te maken voor elke consument kan het grootste voordeel zijn dat e-mailmarketing biedt aan kleine bedrijven.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van e-mail marketing voor uw bedrijf, of wilt u uw huidige campagne optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek.

Auteur van dit artikel: Growth

Blog inhoud:

Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!