Auteur:
Growth
Categorie:
Gepubliceerd op:
april 25, 2022
Interessant? Deel dit:
In dit artikel zullen we uitleggen waarom SEO belangrijk is voor uw website, en een aantal van de vele positieve effecten die SEO kan hebben op het runnen van uw bedrijf.
SEO, wat staat voor zoekmachine optimalisatie, is de het optimaliseren van uw website om de kwantiteit en kwaliteit van het verkeer naar uw website te verbeteren via de organische zoekmachine resultaten zoals Google of Bing.
Als u zich afvraagt of u SEO nodig hebt voor uw bedrijf, zijn hier onze top 5 redenen waarom we denken dat het een goed (zelfs een geweldig!) idee is. Want zowel op korte als lange termijn kunnen voordelen worden behaald uit een zeer effectieve SEO-strategie.
1. Zichtbaarheid, rankings en merkherkenning.
Uw website kan uw eerste contactpunt (visitekaartje) zijn met uw online publiek en doelgroep, waardoor u de kans krijgt om waardevolle leads, sales en andere belangrijke conversies te genereren.
De zoekbalk is een van de eerste plekken geworden voor gebruikers die online informatie zoeken, en als uw doelgroep uw website niet kan vinden, wanneer deze diep begraven ligt in de lage rankings van een zoekmachine waar niemand ooit zal komen, dan zal uw website ook niet zo snel gevonden worden.
Organisch zoeken wordt algemeen beschouwd als de primaire bron van websiteverkeer, en studies tonen aan dat de websites die op de eerste plaats staan in Google de neiging hebben om een CTR van rond de 30-35% te hebben- in vergelijking met de gemiddelde CTR van 1,4% voor pagina’s die op de tiende plaats staan (dit zijn pagina’s die nog steeds op de eerste pagina van Google staan). Met dit soort onderzoek kunt u heel duidelijk de voordelen zien die de hoogst gerangschikte websites hebben op Google ten opzichte van de rest van de concurrentie.
Hoewel er een kleine variatie is voor desktop versus mobiele apparaten, is de trend bijna hetzelfde. Gegevens zijn ook beschikbaar voor verschillende sectoren, omdat er variaties zijn als gevolg van de diversiteit van zinnen, en de neiging van gebruikers om verder te zoeken dan de eerste paar resultaten op basis van de zoekopdracht en de websites aanwezig in de top posities.
Met de juiste SEO strategie kunt u uw website en merk hoger laten ranken in Google, en je krijgt een meer kans op het bereiken van verkeer en conversies via uw website.
2. Verbeterde gebruikerservaring.
Bij het implementeren van on-site SEO heb je nog een ander voordeel, namelijk een verbeterde gebruikerservaring voor uw website bezoekers. U moet uw website altijd zo vriendelijk mogelijk maken voor de gebruiker, daarom zijn verschillende SEO tactieken strategisch afgestemd om dit te bereiken.
SEO-tactieken die zich richten op de componenten van kwaliteit en het voldoen aan de intentie van de zoeker vereisen een positieve gebruikerservaring, waardoor deze in het voordeel van een merk werkt. Van technische aspecten van uw website, zoals het verbeteren van de paginasnelheid om sneller ladende websites te leveren, tot het creëren van boeiende, waardevolle content (die ook is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers), de SEO-technieken die betere gebruikerservaring voordelen aan uw website geven helpen ook bij betere rankings.
Bovendien is SEO in de loop der jaren geëvolueerd om meer nadruk te leggen op het leveren van kwalitatieve, relevante informatie aan gebruikers die hun zoekopdrachten beantwoordt, in plaats van alleen maar te ranken voor zoektermen. Dit is te zien in de manier waarop Google meer en meer een antwoordmachine is geworden, die de gegevens waarnaar gebruikers op zoek zijn direct op de SERPs (search engine results pages) aanbiedt.
Google’s bedoeling hiermee is om gebruikers de informatie die ze zoeken aan te bieden in minder klikken, sneller en makkelijker. Klanten en websitebezoekers weten wat ze willen als ze zoekopdrachten intypen. Als uw website niet verschijnt voor wat uw publiek zoekt, zal Google dat weten en zal dat ook weer de posities beïnvloeden.
3. De sleutel tot succes en lange termijn investering.
Hoewel de meningen hierover erg verdeeld zijn, is een SEO strategie perfect om snelle resultaten te leveren, en kan het zeer effectief zijn op de korte en langetermijn.
Maar hetgeen dat SEO onderscheidt van andere digitale marketing tactieken is het succes dat het op lange termijn met zich meebrengt, en de aanzienlijke ROI die het kan bereiken.
Hoewel PPC ad campagnes en andere digitale marketing kanalen zeer effectief en snel zijn in het genereren van verkeer en conversies, stoppen deze direct zodra je stopt met geld uitgeven hieraan.
SEO daarentegen kan worden beschouwd als een “marketing investering” in plaats van een uitgave. De optimalisatie die u toepast op uw website zal uw bedrijf tientallen voordelen opleveren lang nadat u de veranderingen hebt laten toepassen. Denk aan SEO als het planten van een zaadje, of het bouwen van funderingen voor een huis. Door het creëren van waardevolle inhoud, het verbeteren van de technische gezondheid van de website, het optimaliseren voor zoekwoorden en nog veel meer.
Zelfs als u zou stoppen met het toepassen van SEO technieken, houdt uw website het potentieel om hoog te ranken op de door u gekozen zoekwoorden in de zoekmachines, hoewel het afnemen van SEO activiteit over een langere periode van tijd ervoor zou kunnen zorgen dat de posities kunnen dalen, omdat uw concurrenten ook blijven optimaliseren en verbeteringen toepassen aan hun websites.
4. Up-to-date blijven met het evoluerende online landschap.
SEO is zonder twijfel de beste langetermijn digitale marketingstrategie die een bedrijf kan gebruiken. Een goede SEO strategie biedt de perfecte basis om uw website zo effectief mogelijk te blijven maken. Zoals eerder vermeld, SEO is meer een investering dan een uitgave, en net als met elke andere investering, krijg je eruit wat je erin stopt. Plus, zoals met elke marketingtactiek, is SEO voortdurend in ontwikkeling.
Met nieuwe praktijken die steeds populairder en effectiever worden, een cyclus van algoritme-updates houden SEO’s experts alert aangezien verschillende zoektrends komen en gaan, alles bij elkaar houdt dit het SEO landschap evoluerend en de noodzaak om up to date te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Het hebben van een goede lange termijn SEO basis is een goed begin, maar als uw bedrijf niet pro-actief bezig blijft met het behalen en behouden van posities binnen de serps zoals je concurrenten dat ook doen, dan zullen de resultaten tegenvallen en zul je langzaam maar zeker je rankings kwijtraken.
5. Relevant verkeer met een hoog conversie potentieel.
SEO is een zeer gerichte marketingtactiek en, met behulp van zoekwoord analyse, kunt u te weten komen hoe groot een specifieke markt of niche is, hoeveel mensen zijn op zoek naar dat exacte zoekwoord of zoekzin, hoe concurrerend de industrie is en zelfs de intentie achter zoekwoord zoekopdrachten te identificeren. Hierdoor heeft het verkeer van een goede SEO campagne een hoge potentie om te converteren.
Zonder SEO, zou het vinden van een website in een zakelijke sector uitzonderlijk moeilijk zijn via zoekmachines. Door het begrijpen van de fijne kneepjes van het vak en relevante zoekwoorden en trending zoekopdrachten, kunt u uw website optimaliseren om de meest relevante verkeer, en de meest relevante doelgroepen keer op keer naar uw website te leiden.
In een notendop, uw bedrijf heeft SEO nodig omdat organisch verkeer de meest onbetwistbare prominente bron van verkeer voor een website en een zoekmachine is.
Een zoekmachine geoptimaliseerde website heeft een veel grotere kans om verkeer en potentiële conversies te ontvangen dan een website die niet is geoptimaliseerd. Het implementeren van SEO technieken, zowel op de lange als op de korte termijn, zal voordelen hebben voor uw gebruikerservaring en merkreputatie en zal u een betere zichtbaarheid in zoekmachines geven.
Dit zijn enkele redenen waarom het inzetten van SEO voor je bedrijf essentieel is. Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het implementeren van SEO technieken, neem dan contact met ons op.