Auteur:
Growth
Categorie:
Gepubliceerd op:
november 28, 2022
Interessant? Deel dit:
Dit is een veelgestelde vraag, maar het antwoord is niet zo simpel. Om te beginnen is SEO meer dan alleen maar het optimaliseren van uw website voor zoekmachines. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website aansluit op de marketingstrategie en het marketingteam. Een goede SEO-specialist kan ervoor zorgen dat u meer verkeer naar uw website trekt en daardoor meer sales en leads genereert.
Wat doet een SEO Specialist?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een groeiend gebied dat bedrijven de mogelijkheid biedt om hun websiteverkeer en bijgevolg hun inkomsten te verhogen. Als SEO-specialist bent u verantwoordelijk voor de uitvoering van strategieën om de positie van een website in de zoekmachines te verbeteren. Dit omvat onderzoek naar populaire sleutelwoorden en zinnen, evenals een analyse van de concurrentie. Je moet ook een goed begrip hebben van hoe zoekmachines werken om succesvol te zijn in deze rol. Als u geïnteresseerd bent in een carrière in SEO, lees dan verder voor meer informatie over de vereiste vaardigheden en ervaring.
Wat doet een SEO-specialist precies?
Een zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist verbeterd website rankings op grote zoekmachines, zoals Google, Yahoo! en Bing.
De specialist zorgt voor on-page optimalisatie om relevante zoekresultaten en een positieve gebruikerservaring te produceren, waardoor het websiteverkeer, het leads en de merkbekendheid toenemen.
Het primaire doel van een SEO-specialist is hetzelfde als dat van elke marketeer: Meer omzet en groei creëren voor het bedrijf. Door slimme on-page tactieken toe te passen, trefwoorden tag, interne links, schone URL’s, enz. “een SEO specialist is in staat om de zichtbaarheid van de website in de zoekmachines te verhogen, wat uiteindelijk resulteert in meer verkeer en meer verkoop.”
Andere taken zijn het implementeren en onderhouden van titel- en metatags, URL-omleidingen en 404-fouten; het analyseren van de aanwezigheid van concurrenten op het web; het monitoren van Google Search Console en soortgelijke webmaster tools; het identificeren van mogelijkheden voor linkbuilding; en het onderhandelen over contracten met bureaus en leveranciers.
Sommigen werken ook nauw samen met leden van marketing- en creatieve teams om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en sociale media-accounts bij te werken of te beheren om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.
SEO is een integraal onderdeel van zoekmachinemarketing (SEM). Kennis van SEM is natuurlijk essentieel voor SEO-specialisten, maar het is ook nuttig voor iedereen, van marketeers tot freelance schrijvers.
Welke vaardigheden heeft een SEO-specialist nodig?
Communicatievaardigheden zijn alles. Als een klant je inhuurt om zijn site te laten groeien, moet je kunnen verwoorden wat de beste aanpak is en uitleggen waarom dat voor hem het beste is.
Klanten moeten begrijpen wat je doet, zodat ze het zich eigen kunnen maken en er vertrouwen in hebben dat je verstandige beslissingen neemt voor hun bedrijf.
Het beoordelen van risico’s, het verschil weten tussen veranderingen die de voortgang van een website ernstig kunnen schaden en veranderingen die de naald vooruit kunnen helpen en het voorspellen van trends en hoe deze het toekomstige verkeer zullen beïnvloeden zijn ook belangrijk.
U moet natuurlijk Google Analytics (of een andere web analytics tool) kennen, evenals SEO tools zoals SEMrush en Moz.
Wie is de supervisor van een SEO-specialist?
Dat hangt af van het bedrijf en zijn structuur. Als eigenaar en hoofdadviseur rapporteren onze SEO specialisten rechtstreeks aan onze klanten. In sommige gevallen kunnen ze rapporteren aan de SEO manager.
Hoe kan iemand in dit vakgebied doorbreken?
Een graad in marketing is nuttig, maar omdat SEO zo specifiek is, zijn er niet veel cursussen en opleidingen die je de vaardigheden geven die je nodig hebt. We raden daarom aan de overvloed aan online materiaal te bestuderen dat online beschikbaar is en juist heel veel ervaring op te doen.
Probeer om te beginnen de online certificeringen van Google of Bing of de community resources en industrie keynotes op sites als QuickSprout en AHrefs.