Auteur:
Dinand Bosch
Categorie:
Gepubliceerd op:
maart 20, 2024
Interessant? Deel dit:
Google heeft een enorme update doorgevoerd in hun search engine. 120 landen kunnen nu namelijk gebruik maken van de Google Search Generative Experience.
Door deze update verandert er ontzettend veel in de SERP (resultatenpagina). De gehele indeling van de pagina, maar niet alleen dat. Ook qua traffic zullen er enorme verschillen zijn.
Dat heeft er alles mee te maken dat Google de gebruikerservaring stukken beter maakt. Dit doen ze door gebruikers binnen no time het antwoord te geven op een vraag waar ze mee zitten.
Een grote update dus.
Ik leg je daarom uit wat SGE is, hoe SGE werkt en wat voor impact dit zal hebben op SEO.
Wat is Google SGE?
Google heeft natuurlijk meerdere keren al updates doorgevoerd die de hele search engine veranderden, maar dit zal ongetwijfeld één van de beste updates zijn m.b.t. de user experience. Dit keer met behulp van, hoe kan het ook anders, AI. AI kan je zelf ook ontzettend goed gebruiken om content mee te genereren, je leest er hier meer over.
Het doel van de SGE is de gebruikers van Google zo snel mogelijk antwoorden te bieden op hun vragen, zonder dat ze minutenlang bezig zijn met het lezen van blogs. Hiervoor gebruikt Google een AI algoritme om binnen enkele seconden het juiste antwoord te vinden op een vraag. Dit wordt getoond in een duidelijk snippet bovenaan in de SERP.
Zoals je begrijpt is dit een grote verandering voor jouw traffic en de manier waarop we Google kennen.
Het snippet uitgelegd.
Google SGE is een experimentele update in de Google Search Engine, die gebruikmaakt van AI om snel een bijpassend antwoord te geven op complexe vragen.
SGE gebruikt AI op 3 verschillende manieren om dit te realiseren:
AI snapshot: dit is het AI gegenereerde snapshot bovenaan de SERP die je te zien krijgt wanneer je een vraag stelt.
Conversational mode: beantwoord zogeheten ´follow up´ vragen terwijl de SGE de context behoud van de originele zoekopdracht.
Vertical experience: Geeft meerdere voorbeelden wanneer je zoekt naar specifieke producten of services.
Dus, niet alleen krijg je bij een gestelde vraag meteen het SGE snippet te zien met het antwoord erin, ook kan je verder vragen aan Google waardoor je een beter antwoord vind of antwoord op je andere vragen. Daarnaast komt Google dus ook met andere extra voorbeelden bij commerciële zoekopdrachten.
Hierdoor zullen gebruikers vaker de interactie aangaan met de AI om tot een antwoord te komen dan dat ze klikken op een organische of betaalde link die onder het snippet word weergegeven. Dit omdat de AI nou eenmaal sneller een duidelijk antwoord kan zoeken.
Dit zal natuurlijk wel een enorme impact hebben op de traffic die websites genereren, daar vertel ik zo meer over.
Waarom is Google SGE belangrijk?
Zoals ik al eerder zei, Google SGE zal één van de belangrijkste updates van Google zijn sinds Google bestaat.
Waarom?
Omdat Google nu binnen no time gebruikers de antwoorden kan geven die ze nodig hebben, zonder door te verwijzen naar andere websites of pagina´s.
Een voordeel voor gebruikers, want minutenlang blogs en artikelen doorspitten om het juiste antwoord op je vraag te krijgen, dat is niet meer nodig. De gebruikerservaring verbeterd enorm, hiermee is SGE dus ontzettend belangrijk.
Voor SEO zou dit slecht kunnen uitpakken, omdat gebruikers eerder een antwoord op hun vragen krijgen, waardoor ze niet meer zo snel blogs hoeven te lezen. Daarnaast worden de blogs door het snippet naar onder geduwd in de SERP.
Hoe werkt Google SGE?
SGE is nog steeds onderdeel van Google Labs en ze zijn nog in een beginnende fase. Hoe Google SGE werkt en er uitziet kan dus natuurlijk nog altijd veranderen.
De functies die Google SGE nu al laat zien zijn al op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Laten we even kijken hoe SGE gebruik maakt van AI.
Heb je een specifieke vraag over een specifiek onderwerp, dan is dit hoe je Search Engine Result Page eruit komt te zien:
Het AI snippet geeft je binnen 1 zin een duidelijk antwoord op je vraag. Mocht je nog meer informatie willen krijgen, klik dan op ´show more´. Hierdoor wordt het AI snippet vergroot en komt de AI conversational mode ook tevoorschijn. Hierdoor kan je zogeheten ´follow up questions´ stellen. Hier zit geen limiet aan, ook al blijf je een uur lang vragen stellen, je blijft antwoorden krijgen in hetzelfde snippet.
Helaas is er niet een enorme duidelijkheid over wanneer deze snippets tevoorschijn komen. Zoals Google zelf aangaf, zullen de snippets verschijnen wanneer dat ´relevant´ is, maar wanneer dat precies is, dat weten we niet.
Het doel is natuurlijk om de gebruikerservaring te verbeteren. Dat doet Google dus nu door sneller de specifieke informatie te geven waar gebruikers om vragen, maar ze zijn voorzichtig.
Vanwege de beperkingen die AI zo af en toe laat zien, zoals verkeerde informatie geven, is het aannemelijk dat Google niet zomaar op elke vraag antwoord zal geven. Dit heeft er alles mee te maken dat veilige informatie een prioriteit is van Google.
Google zal niet zomaar advies geven over financiële investeringen of bijvoorbeeld dat je naar een dokter moet bij bepaalde symptomen. Google is nog steeds voorzichtig en zal daarin dus nog moeten verbeteren.
Mogelijke beperkingen van SGE
Onvolledige resultaten: De gegenereerde resultaten zijn mogelijk niet altijd volledig accuraat of relevant voor de zoekopdracht van de gebruiker. Dit kan leiden tot een gebrek aan nuttige informatie of zelfs tot verwarring.
Beperkte toepasbaarheid: De gegenereerde content kan beperkt zijn in termen van toepasbaarheid voor specifieke zoekopdrachten. Het kan moeite hebben om complexe of gespecialiseerde informatie correct weer te geven.
Privacykwesties: Het gebruik van machine learning-algoritmen kan privacykwesties met zich meebrengen, vooral als persoonlijke gegevens worden verwerkt om de zoekresultaten te verbeteren. Gebruikers moeten zich bewust zijn van de privacyrisico’s bij het gebruik van dergelijke diensten.
Hoe krijg je toegang tot Google SGE?
Google SGE is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, het is ook niet duidelijk wanneer SGE in Nederland zal verschijnen.
Op het moment dat Google SGE in Nederland is, dan is dit de manier waarop je toegang krijgt:
- Open Google Chrome op je laptop.
- Log in met je Google account, zorg dat incognito modus uit staat.
- Klik bovenin je scherm op het nieuw tabblad icon.
- Je zult een SGE icoon zien, zet die aan.
- Volg de verdere instructies die worden gegeven.
Is Google SGE veilig om te gebruiken?
Ja, het is veilig om te gebruiken. Echter, net als bij elke AI, heeft SGE zijn eigen tekortkomingen. Zo kan het soms onnauwkeurige informatie verstrekken, verzoeken verkeerd interpreteren, of bevooroordeelde antwoorden geven op vragen. Het is dus verstandig om voorzichtig te zijn en een grondig onderzoek uit te voeren naar een onderwerp als je niet volledig op SGE vertrouwt.
Daarnaast zijn er privacy- en beveiligingskwesties met betrekking tot generatieve AI en SGE. Google volgt al je persoonlijke zoekgegevens over verschillende platforms en de grote taalmodellen die generatieve AI-tools aandrijven, worden getraind op gebruikersgegevens. Dus wanneer een gebruiker interactie heeft met SGE, zal het deze informatie toevoegen aan zijn kennisbank en kan het de vragen en prompts die een gebruiker invoert, registreren.
Bovendien kan SGE niet worden gebruikt in de incognitomodus.
Over het algemeen is SGE veilig in gebruik, maar het is belangrijk om voorzichtig te zijn met het delen van gevoelige of persoonlijke informatie.
Conclusie
Een bijzondere update dus. Hoe dit gaat uitpakken voor SEO, moet nog blijken. Ik denk dat veel gebruikers hier enorm blij mee zijn, omdat het lange zoeken naar een antwoord op een vraag nu verleden tijd is.
Voor nu weten we in ieder geval dat SGE echt een game changer is, voor zowel de gebruikerservaring als voor SEO. Laat ons vooral weten wat jullie ervan vinden op onze socials.
Meer weten over SEO? Wij zijn elke dag bezig met SEO en hebben er genoeg over te vertellen. Bekijk daarom ook onze andere SEO pagina.