Auteur:
Growth
Categorie:
Gepubliceerd op:
november 27, 2022
Interessant? Deel dit:
Zoekmachine optimalisatie, of SEO, is het proces waarbij de technische configuratie, de relevantie van de inhoud en de linkpopulariteit van een website worden verbeterd, zodat de pagina’s ervan beter vindbaar, relevanter en populairder worden voor zoekopdrachten van gebruikers, en bijgevolg beter worden gerangschikt door zoekmachines.
Door een website op deze drie gebieden te optimaliseren, kan SEO helpen de zichtbaarheid en het verkeer van de site te verbeteren. Dit kan weer leiden tot meer verkoop of conversies voor bedrijven die afhankelijk zijn van hun website voor klanten of leads. Voor iedereen die de prestaties van zijn website wil verbeteren, is SEO een essentieel hulpmiddel.
Zoekmachines bevelen SEO inspanningen aan die zowel de zoekervaring van de gebruiker als de ranking van de pagina verbeteren. Dit omvat het gebruik van relevante trefwoorden in titels en beschrijvingen, beschrijvende URL’s, en schema markup om de pagina-inhoud te specificeren. Door deze best practices te volgen, kunt u de zichtbaarheid van uw website verbeteren en meer verkeer aantrekken.
Zoekmachines helpen mensen online te vinden wat ze zoeken. Of u nu een product onderzoekt, een restaurant zoekt of een vakantie boekt, zoekmachines zijn een veelgebruikt startpunt wanneer u informatie nodig hebt. Voor ondernemers bieden ze een waardevolle kans om relevant verkeer naar uw website te leiden. Hier lees je nog meer redenen waarom je SEO zou moeten inzetten voor het groeien van je business.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de praktijk van het configureren van uw website zodat deze hoger scoort op een pagina met zoekmachine resultaten (SERP). Het doel is meestal om op de eerste pagina van de Google-resultaten te verschijnen voor zoektermen die relevant zijn voor uw doelgroep. Daarom gaat SEO evenzeer over het begrijpen van de wensen en behoeften van uw publiek als over de technische aard van het configureren van uw website. Door uw website zo in te richten dat deze hoger scoort op de SERPs, kunt u het verkeer verhogen en uw bedrijfsdoelstellingen bereiken.
Dit zijn de grondbeginselen:
Hoe werken zoekmachines?
Zoekmachines leveren resultaten voor elke zoekopdracht die een gebruiker invoert. Daartoe onderzoeken en “begrijpen” ze het enorme netwerk van websites waaruit het web bestaat. Ze gebruiken een geavanceerd algoritme dat bepaalt welke resultaten worden weergegeven voor elke zoekopdracht.
Waarom SEO zich richt op Google.
Voor veel mensen is de term “zoekmachine” synoniem met Google, dat ongeveer 92% van de wereldwijde zoekmachine markt in handen heeft. Omdat Google de dominante zoekmachine is, draait SEO meestal om wat het beste werkt voor Google. Het is nuttig om goed te begrijpen hoe Google werkt en waarom.
Wat wil Google?
Google is ontworpen om zijn gebruikers, of bezoekers, de beste zoek ervaring te bieden. Dat betekent de meest relevante resultaten bieden, zo snel mogelijk. De 2 kernelementen van de zoekervaring zijn de zoekterm (de input van de gebruiker) en de zoekresultaten (de output).
Laten we zeggen dat u zoekt op “online marketing bureau“. Dit is een duidelijke, ondubbelzinnige zoekopdracht. Google begrijpt wat u vraagt en levert een nuttige pagina als het bovenste organische resultaat: onze eigen pagina van Growth met die zoekopdracht.
Vanuit Google’s perspectief is dit een zeer goed zoekresultaat en een positieve gebruikerservaring, omdat het waarschijnlijk is dat de gebruiker op het bovenste resultaat zal klikken en blij zal zijn met het resultaat.
Hoe verdient Google geld?
Google profiteert ervan dat mensen zijn zoekdienst vertrouwen en waarderen. Het bereikt dit door nuttige zoekresultaten te leveren.
Google biedt bedrijven ook de mogelijkheid te betalen voor een advertentie bovenaan de pagina met zoekresultaten. Het woord “Advertentie” geeft deze vermeldingen aan. Google verdient geld wanneer zoekers op deze pay-per-click (PPC) advertenties klikken, die u koopt via Google Ads. U ziet deze advertenties vooral bij meer algemene zoekopdrachten. Vervolgens kunnen alles meetbaar maken met Google Analytics om de resultaten te gebruiken voor meer groei.
Afgezien van het kleine label zien deze zoekresultaten er bijna niet te onderscheiden van andere zoekresultaten. Dat is natuurlijk opzettelijk, want veel gebruikers klikken op deze resultaten zonder te beseffen dat het advertenties zijn.
Dit is waar Google op rekent. De inkomsten uit advertenties waren goed voor meer dan 80% van de 182,5 miljard dollar die Google in 2020 genereerde. Dus hoewel zoekfuncties zijn kernproduct blijven, is het afhankelijk van zijn advertentie business.
De anatomie van zoekresultaten.
SERPs bestaan uit betaalde zoekresultaten en “organische” zoekresultaten, waarbij de organische resultaten niet bijdragen aan de inkomsten van Google. In plaats daarvan levert Google organische resultaten op basis van zijn beoordeling van de relevantie en kwaliteit van een site. Afhankelijk van het type zoekopdracht zal Google ook verschillende elementen in de SERP opnemen, zoals kaarten, afbeeldingen of video’s.
De hoeveelheid advertenties op een SERP hangt af van wat gebruikers hebben gezocht. Als u bijvoorbeeld zoekt op het woord “schoenen”, ziet u waarschijnlijk dat een aanzienlijk deel van de topresultaten uit advertenties bestaat. In feite moet u waarschijnlijk naar beneden scrollen om het eerste organische resultaat te vinden.
Een zoekopdracht als deze genereert meestal zo veel advertenties omdat er een grote kans is dat de zoeker op zoek is naar schoenen online kopen, en er zijn veel schoenbedrijven bereid om te betalen voor een functie in de AdWords resultaten voor deze zoekopdracht.
Aan de andere kant, als u zoekt naar iets als “Ajax of FC Utrecht,” zullen uw resultaten anders zijn. Omdat deze zoekopdracht vooral verband houdt met de professionele voetbalteams met die naam, hebben de topresultaten daarop betrekking. Maar het is nog steeds een minder duidelijke zoekopdracht. U vindt nieuwsberichten, een kennis grafiek en hun homepage.
Omdat er geen aankoopintentie achter de zoekopdracht lijkt te zitten, zijn adverteerders niet bereid op het trefwoord te bieden, dus zijn er geen AdWords-resultaten.
Als u de zoekopdracht echter wijzigt in ‘Ajax t-shirt’, wat Google duidelijk maakt dat u misschien aan het winkelen bent, veranderen de SERP-resultaten in meer gesponsorde resultaten.
De rol van SEO.
Het doel van SEO is om uw positie in de organische zoekresultaten te verbeteren. Er zijn verschillende praktijken voor het optimaliseren van Google Ads, winkelen en lokale resultaten.
Hoewel het misschien lijkt dat zo veel concurrerende elementen die onroerend goed op SERPs innemen, de organische vermeldingen naar beneden drukken, kan SEO nog steeds een zeer krachtige, lucratieve inspanning zijn.
Aangezien Google dagelijks miljarden zoekopdrachten verwerkt, zijn de organische zoekresultaten een zeer groot deel van een zeer grote taart. En terwijl er wat upfront en lopende investeringen nodig zijn om organische rankings veilig te stellen en te behouden, is elke klik die verkeer naar uw website stuurt volledig gratis.