blog banner X maakt van live-streaming een betaalde functie

Auteur:

Dinand Bosch

Categorie:

Gepubliceerd op:

juli 8, 2024

Interessant? Deel dit:

2,9 min read|578 words|

X heeft aangekondigd dat live-streaming voortaan alleen beschikbaar zal zijn voor premium-abonnees, in een poging de aanhoudende problemen met copyrightovertredingen op de app aan te pakken en tegelijkertijd de kwaliteit van de service te verbeteren. Deze beslissing, die ook het delen van live nieuws door gewone gebruikers zal beperken, is een strategische zet om de inkomsten uit abonnementen te verhogen, aangezien het bedrijf momenteel worstelt om voldoende betalende gebruikers aan te trekken en de ambitieuze financiële doelstellingen van Elon Musk te behalen.

Waarom?

Ja, je zal moeten betalen als je nog gebruik wilt maken van de live-streaming functie, maar waarom zou X dit doen?

X geeft aan veel problemen te hebben met copyright overtredingen op de app. Veel gebruikers streamen illegale content via de live optie.

X denkt dat ze dit probleem kunnen oplossen door live-streaming te verplaatsen naar premium-only, terwijl ze ook de kwaliteit van de app verbeteren.

Dit betekent ook dat er minder nieuws kan worden bekeken via live-streaming, wat niet overeen komt met Elon Musk zijn visie: hij wilde een soort ´burger journalistiek´ creëren op de app, waarbij gebruikers gemakkelijk nieuws kunnen delen met elkaar.

Maar goed, X hoopt ook dat deze verandering ervoor zorgt dat meer gebruikers zich zullen aanmelden voor X premium, die nog steeds problemen heeft met het krijgen van meer gebruikers, waardoor X gefaald heeft om de inkomsten te genereren die Elon Musk aanvankelijk in gedachten had.

Het oorspronkelijke idee

Toen Elon X oorspronkelijk in 2022 kocht, omvatte zijn aanvankelijke herstelplan voor het bedrijf een grote nadruk op betaalde abonnementen, als een manier om de afhankelijkheid van advertentiedollars te verminderen.

Als X uit eigen middelen kan worden gefinancierd, doordat gebruikers rechtstreeks voor de app betalen, hoeft het niet meer te buigen voor de eisen van advertentiepartners, wat het meer in lijn zou brengen met Elons ideologische ‘vrijheid van meningsuiting’-visie voor de app.

Het oorspronkelijke plan van Elon was dat X uiteindelijk de helft van zijn inkomsten zou genereren uit abonnementen, wat, gebaseerd op de inkomsten van Twitter in 2022, zou neerkomen op ongeveer 2,5 miljard dollar aan abonnementen in 2023.

Ze komen nu niet eens in de buurt van dat bedrag.

Momenteel heeft minder dan 1% van alle X gebruikers een X premium account. Dat zijn ongeveer 2 miljoen X premium gebruikers, die allemaal 8 dollar per maand betalen. Dat komt neer op ongeveer 48 miljard dollar per kwartaal of 192 miljard dollar per jaar.

Een enorm bedrag natuurlijk, maar nog lang niet zoveel als Elon Musk had bedacht.

Eerder probeerde Musk al meer premium gebruikers aan te trekken door van de Grok AI Bot een X premium functie te maken, toch is het nog steeds onwaarschijnlijk onwaarschijnlijk dat er een enorme groei zal ontstaan.

Volgens rapporten was het oorspronkelijke doel dat de jaarlijkse omzet in 2028 moet stijgen tot 26,4 miljoen dollar, waarvan de abonnementen een slordige 10 miljoen dollar moeten opbrengen.

Een wanhopige beslissing?

Momenteel ziet het er niet naar uit dat X een grote stijging zal maken, het wordt dus nog een lastig verhaal om het doel voor 2028 te halen voor Musk & Co en zijn de premium abonnementen niet het succes waarop Musk had gehoopt.

Maar waarom zou Musk van live-streaming een premium functie maken? Waarom functies niet beschikbaar maken voor 99% van de X gebruikers?

Het lijkt mij een nogal wanhopige beslissing van een steeds meer wanhopige onderneming.

Maar Elon Musk heeft een doel, hoe gek het voor ons ook klinkt.

Wil je meer nieuws over social media lezen? Kijk dan even hier voor meer artikelen.

Auteur van dit artikel: Dinand Bosch

Dinand Bosch is een levendige en creatieve kracht binnen ons team. Als gepassioneerde en bekwame auteur brengt hij de magie van woorden tot leven, verbindt hij lezers met nieuwe ideeën en creëert hij boeiende en inspirerende inhoud.

Semrush partner logo
Growth online marketing recruitment consultancy

Bekijk met ons de mogelijkheden in online marketing.

Wil je ontdekken welke marketing strategie voor jouw organisatie verschil kan maken? Neem contact met ons op!