Auteur:
Dinand Bosch
Categorie:
Gepubliceerd op:
december 14, 2023
Interessant? Deel dit:
In een eerder blogpost heb ik je al uitgelegd hoe je zelfstandig onderzoek kunt doen naar nieuwe zoekwoorden. Nu ga ik je stap voor stap begeleiden in het analyseren van je eigen zoekwoorden.
Veel mensen slaan deze cruciale stap over, terwijl het van onschatbare waarde is. Google beloont je namelijk als je website goed scoort op diverse zoekwoorden.
Maar waarom is dit belangrijk? En hoe pak je een zoekwoordenonderzoek aan?
In dit blog leg ik het je gedetailleerd uit, zodat je de kunst van zoekwoordanalyse volledig onder de knie krijgt.
Het analyseren van de nieuwe keywords
Het is belangrijk bij deze stap dat je al een aantal nieuwe keywords hebt gevonden. Heb je dat nog niet gedaan? Ik heb al eerder uitgelegd hoe je nieuwe keywords kan vinden.
Ik zou aanraden om dat blog eerst te lezen voordat je dit blog verder leest.
Zo, nu heb je als het goed is heel veel nieuwe keywords gevonden. Nu is het goed om je tijd efficiënt in te zetten door de keywords te kiezen die je de meeste traffic (website bezoekers) zal opleveren.
Ik zal je precies uitleggen hoe je erachter komt wat jouw belangrijkste zoekwoorden zijn. Ik gebruik hiervoor de SEO (zoekmachineoptimalisatie) tool SEMrush. Zoekwoorden analyse is hiermee namelijk erg makkelijk te doen. Dit helpt bij je SEO strategie. Weet je nog niet precies wat SEO is? We leggen het voor je uit in dit blog.
Met de keyword overview tool van SEMrush kan je tot 100 zoekwoorden tegelijk analyseren. Vul alle keywords in die je wilt analyseren, geef aan op welk land je wilt targeten en klik op “search.“
Scroll naar beneden naar “bulk keyword analysis” en analyseer je keywords. Let hierbij op de “keyword difficulty (KD%).” Dit geeft namelijk aan hoe moeilijk of makkelijk het is om op een keyword te ranken.
Als de keyword difficulty hoog is, dan is het dus moeilijk om op dat zoekwoord te ranken. In dat geval is het waarschijnlijk beter om een ander zoekwoord te vinden. De keyword difficulty loopt van 0 to 100.
Je moet ook kijken naar de “keyword’s volume.” Dit zegt iets over hoe populair het zoekwoord is dat je hebt uitgekozen. Het is namelijk het maandelijkse gemiddelde van de zoekopdrachten gemeten over een jaar.
Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn dus heel erg populair, maar zijn misschien ook lastig om op te ranken. Dit komt omdat heel veel mensen hier al content over hebben geschreven.
Kijk als laatst nog even naar naar de “intent” om erachter te komen wat de intentie achter een zoekwoord is.
Als je de zoekintentie achter een zoekwoord begrijpt, is het makkelijker om daarbij goede content te schrijven. Het is goed om keywords te gebruiken met verschillende zoekintenties, zodat je je marketing funnel optimaal benut.
De 4 verschillende zoekwoord intenties zijn:
- Informatief: Zoekers willen informatie over een onderwerp
- Navigatie: Zoekers willen een specifieke pagina vinden (zoals een prijspagina)
- Commercieel: Zoekers willen merken of diensten onderzoeken
- Transactioneel: zoekers willen een actie voltooien (zoals een aankoop doen)
Waarom is het belangrijk om je marketing funnel optimaal te benutten?
Stel je voor dat je een bedrijf hebt die voetballen verkoopt. Het is dan verstandig om verschillende blogs of pagina´s te schrijven, elk vanuit een andere intentie.
Schrijf een informatief blog. geef hierbij bijvoorbeeld antwoord op de vraag “wat is het verschil tussen een authentieke voetbal en een replica voetbal.” Hierbij trek je vooral bezoekers aan die een antwoord op een vraag willen krijgen.
Schrijf daarna een blog waarbij je voetballen van verschillende soorten merken vergelijkt. Dit is dus commercieel, want bezoekers van de pagina willen verschillende merken onderzoeken.
Zorg dat je een mooie pagina hebt waarop je je producten verkoopt, naar deze pagina kan je bijvoorbeeld ook weer doorlinken vanuit het blog waarin je verschillende merken hebt vergeleken. Zorg ervoor dat je op deze pagina zoveel mogelijk keywords verwerkt waar mensen naar zoeken als ze een transactie willen voltooien zoals “voetbal kopen.”
Verwerk in deze pagina (of op een andere pagina) bijvoorbeeld iets over de levertijden en het retourneren. Dit is natuurlijk vanuit de intentie navigatie. Dit maakt de gebruikerservaring een stuk beter.
Nu je dit allemaal hebt toegepast, heb je je marketing funnel optimaal benut en ben je een stuk beter vindbaar.
Conclusie
Mooi, je weet nu hoe je je keywords analyseert en daarmee je marketing funnel optimaal benut. Het duurt even om dit allemaal onder de knie te krijgen, maar het betaald zich zeker uit. Mocht je dit nou nog lastig vinden en wil je je zoekwoorden onderzoek laten doen? Wij helpen je graag! Neem gerust even contact met ons op.